1 979 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Var i väggen kall fönstret monteras?
Jag har ett gammalt torp som jag håller på att byta fönster i. De gamla karmarna var monterat i liv med den stående panelen. Är detta riktigt eller borde man dra i karmen en bit och fodra ut till panelen? Är karmen bättre skyddad om den ligger en bit in i fasaden? Tacksam för synpunkter! 
Bästa svaret
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Skall det vara gammal stil så skall karmens ytterkant vara i liv med ytterpanelens underbräda (om det är lockpanel).
Det blir snyggast tycker jag. Dessutom ger det största bredd på fönsterbänkarna innanför, vilket är trevligt att ha.
Enklast också, och lättast att få tätt, då man slipper utvändiga fönstersalningar.
Det blir snyggast tycker jag. Dessutom ger det största bredd på fönsterbänkarna innanför, vilket är trevligt att ha.
Enklast också, och lättast att få tätt, då man slipper utvändiga fönstersalningar.
Tack, då har jag gjort det riktig, tycker också att det blir snyggast med fönstret i liv med lockpanelen, och fönsterbrädan är uppskattad av min bättre hälft
Blev lite förvirrad av andra lösningar när jag googlade.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp mig identifiera det svarta i hörnet på källarväggen
Grund & Markarbeten -
Bastuvägg i källare med betonggolv. Hur ansluter du den mot golv. Väggen skall vara träpanel och golvet skall ha plastmatta uppvikt mot väggen.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tegelstomme - svarta spikskallar på innerväggen. Vilka skivor?
Byggmaterial & Byggteknik