Hej,

Nyrenoverar gammalt hus och tänkte köra på allmoge då vi tycker det är snyggt öven om det nog inte är tidstypiskt.

Takhöjd 262cm
Fönster, 150cm bredd, 130cm höjd
Dörrar, vi sätter in 9x21 furu 4-spegel som vi vitmålar

Vilken storlek skulle passa på lister och foder? Det vi funderar på;

Taklist, 95mm
Foder runt fönster och dörrar, 120mm
Golvlist, 120mm eller 140mm

Rädd för att 120mm foder blir för mycket, men det kanske passar till de stora fönstren och ganska högt i tak.

Ingen med erfarenhet?

Dina mått stämmer med den gamla stilen men inte alls med huset.

J
Beroende på hur fönster ser ut så kan det nog bli mer eller mindre bra... Men som Heimlaga skriver, så är det nog ungefär sådana mått som jag har i mitt hus från 1909. Men framförallt fönstren har helt andra proportioner. Är det perspektivfönster utan spröjs ser det nog konstigt ut...

Men i alla tider har man ju ändrat hus så att de ska se antingen äldre eller yngre ut, upp till ägarens smak. Vore det ett orört funkishus i fint skick tycker jag det är "synd" att byta foder, är det redan omgjort och ändrat överallt så tycker jag personligen det bara är att köra på med den stil man gillar...

En tanke kunde ju vara att inte löpa allmogelinan fullt ut, utan ta något enklare foder. Ett tips kan vara panel och list eller fredells som har mycket större sortiment än de vanliga byggvaruhusen, kanske ett foder som är lite "roligare" än bara helt platt men inte så snirkligt som värsta byggmax-allmogen???

Jag gillar ju den äldre stilen, MEN jag skulle om jag bodde i ett 40-tals hos nog trots detta försöka återskapa den stil som gällde då - detta eftersom resten av huset har det formspråket. Ofta var proportionerna på alla ingående delar ganska väl uttänkta, enligt min åsikt fram till 70-talet - då verkade formspråket urvattnas - vissa hus från 70-> är riktigt fina, men många tycks massproducerade utan tanke från arkitekten (utan snarare ekonomen som ritat huset vad jag tror).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.