Detta är ett mysterium för mig. Lyfte av garderobsdörrarna och luckorna, som ni ser på bilderna. Första bilden visar att luckan inte kan stängas helt. De andra bilderna visar hur gångjärnen sitter. Luckan kommer inte tillräckligt långt ner för att kunna stängas. Men den kommer så långt ner den kan på gångjärnet. Se närbilden på gångjärnet. Det finns en "splint" inne i gångjärnet på den del som sitter i stommen (inte i luckan). Den har jag bankat ner, men insåg att det inte hjälpte.

De två andra luckorna sitter bra. Den ena av dem har samma strlk som den problematiska och jag har provat sätta den i mitten. Funkar ej. Den som nu sitter i mitten funkade till höger.

Problemet verkar alltså vara att gångjärnsdelen i stommen för högt. Men hur har det funkat innan....? Och hur kan jag lösa det...?

• Garderobsdörr som inte kan stängas helt, visar öppningsproblem relaterat till gångjärn eller montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en garderobsdörr med gångjärn, visar att dörren inte går att stänga helt på grund av positionen av gångjärnet.
    Skapa konto
  • Närbild på ett vitmålat gångjärn som sitter i en garderobsstomme, vilket hindrar dörren från att stängas helt.
    Skapa konto
  • Närbild av ett vitt gångjärn på en garderobsdörr med synliga skruvar.
    Skapa konto
C
Du har inte förväxlat luckorna?
Är inte nödvändigtvis så att gångjärnen har identisk placering på alla luckor.

• Gilla
SteelyDan och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du har inte förväxlat luckorna?
Är inte nödvändigtvis så att gångjärnen har identisk placering på alla luckor.
Jag har provat de två lika stora luckorna i den öppningen i mitten. Samma med båda. 🤷

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.