Som titeln säger; tog ut de gamla dörrarna och dörrkarmar i renoveringsobjekt från -53. Så, gammal standard alltså, men även kombination av platsbygge misstänks starkt eftersom ingen öppning är lik den andra.

Vägghålet ifråga som är problembarnet sen dag ett är 90x205cm. Vad för mått på dörrkarm och dörr behöver jag och finns förslag på leverantörer där jag kan beställa ev. specialmått?

-Nej, det går inte att höja hålet för då rasar väggen med lättbetong och jag håller på att reparera f-nskapet i sidorna (plus el som går ovanför någonstans jag inte vill störa av uppenbarliga skäl).
 
BirgitS
Gammal standard infördes 1962 och innan dess fanns det ingen standard utan det lokala snickeriet gjorde måttbeställt eller efter sitt eget huvud. Det går fortfarande att måttbeställa en dörr på ett snickeri. Men det går ju också att göra hålet mindre innan man sätter dit en ny karm enligt ny eller gammal standard, modul 9x20 borde ju fungera.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Gammal standard infördes 1962 och innan dess fanns det ingen standard utan det lokala snickeriet gjorde måttbeställt eller efter sitt eget huvud. Det går fortfarande att måttbeställa en dörr på ett snickeri. Men det går ju också att göra hålet mindre innan man sätter dit en ny karm enligt ny eller gammal standard, modul 9x20 borde ju fungera.
Ja, det förklarar ju en hel del.
Supertack! Satt och tittade på en tabell för modulmått och höll på att bli galen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.