Hej!

Mitt handtag gick sönder till den inglasade balkongen, eller lossnade, och jag får inte ur den övre skruven pga är en envägsskruv om jag förstår rätt.
Jag köpte ett säkerhetsbitsset från Kjell & Co, men antingen är det fel sort eller så fattar jag inte hur jag ska använda dem.

All input mottages tacksamt på både skruv och om det räcker med att jag får fast handtaget igen.
Jag och katterna vill komma ut på balkongen.

• Handtag på inglasad balkongdörr med tejp och en envägsskruv i beslag. Bakgrund visar inredning på balkongen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG20250915191133.jpg
    Skapa konto
  • Bronsfärgat handtag på en inglasad balkongdörr med en envägsskruv som sitter fast i handtagets fäste.
    Skapa konto
Hade nyligen samma bekymmer. Slutade med att jag "borrade" bort skruvskallen, tog bort handtaget, och därefter skruvade ut resterna av skruvarna med en plattång. Och satte därefter skruvar med vanlig skalle.

De där bitsen är för "spårskruv med pigg"
Bits för olika spårskruvar och deras motsvarande huvudtyper i bild.
Skapa konto

Det du ska ha till envägsskruvar är envägsbits,
https://prodib.e-line.nu/no/--_SORTIMENT_--/Lassmedsverktyg/Envagsmejslar___Handtag
Verktygsbits för spårskruv med pigg, används för att dra eller lossa speciella skruvtyper inom bygge och renovering.
Skapa konto

Sen kan man tex använda körnare för att göra märken i skruvskallen.

• Gilla
Ayelemjay
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Hade nyligen samma bekymmer. Slutade med att jag "borrade" bort skruvskallen, tog bort handtaget, och därefter skruvade ut resterna av skruvarna med en plattång. Och satte därefter skruvar med vanlig skalle.
Det är precis det jag drar mig för att göra :/

Demmpa Demmpa skrev:
De där bitsen är för "spårskruv med pigg"
[bild]

Det du ska ha till envägsskruvar är envägsbits,
[länk]
[bild]

Sen kan man tex använda körnare för att göra märken i skruvskallen.
Tack! Jag trodde jag hade fått rätt bits, men det hade jag uppenbarligen inte.

För andra intresserade hittade jag även denna fina YouTube video om tips på hur man får ut såna skruvar:

Bästa svaret

Ayelemjay Ayelemjay skrev:
Tack! Jag trodde jag hade fått rätt bits, men det hade jag uppenbarligen inte.

För andra intresserade hittade jag även denna fina YouTube video om tips på hur man får ut såna skruvar:
[media]
Det stora problemet med skruv som du har i bild är att det sällan är förborrat vid montage så skruven går väldigt trögt.
Jag har ett annat bits en det i klippet som är betydligt bättre än det i klippet men det är även dyrt.
Även med ett bits avsett för att lossa envägsskruv så krävs det att du trycker hårt för att skruva ur skruven.

Om du skyddar ytan runt om så kan du driva ur skruven med en skruvmejsel på högkant som i klippet men det ska vara en kraftigare flat skruvmejsel är den i klippet.
Jag är lat så om jag inte har med mig mig specialmejsel med bits så hade jag inte orkat gå till bilen och hämta den utan jag hade använt den spårmejsel jag har till detta i min verktygsväska, men jag har även bra vana att driva ur envägsskruv.

Jag hade inte borrat bort skruvskallen i detta fallet då det hade varit svårt att få bort resten av skruven som beroende på fabrikat och modell av nytt handtag kan vara i vägen när det nya ska monteras då t.ex ASSA 835S kräver att man borrar ett fördjupning där skruven sitter.

• Gilla
Ayelemjay
  • Laddar…
En vanlig spårmejsel fungerar givet att du kan lägga tillräckligt stort tryck mot dörren.
Det krävs rätt mycket tryck, så luta hela kroppen mot den och vrid försiktigt

• Gilla
Ayelemjay
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.