2 461 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Skjutdörr utan handtag på utsidan, vanligt??
Har nyss monterat skjutdörrsparti ut mot trädgården, från polen via ett företag.
Märker till min förvåning att det saknas ett handtag på utsidan, dvs det går endast att stänga dörren från insidan! Vi går ofta ut på terassen och vill kunna stänga dörren efter oss, men detta blir nu inte möjligt.
Enl. montören så är detta enl. förväntat då det inte finns plats för ett handtag på utsidan (dörren är 1,5x2 = 3m bred), men han (montören) skulle kolla med fabriken i Polen om det finns något att göra.
Läs: Jag pratar inte om att kunna LÅSA dörren utifrån, enbart att STÄNGA den. Det borde man väl förvänta sig vid beställning dvs det borde vara underförstått att det ska finnas handtag på utsidan, eller?
Märker till min förvåning att det saknas ett handtag på utsidan, dvs det går endast att stänga dörren från insidan! Vi går ofta ut på terassen och vill kunna stänga dörren efter oss, men detta blir nu inte möjligt.
Enl. montören så är detta enl. förväntat då det inte finns plats för ett handtag på utsidan (dörren är 1,5x2 = 3m bred), men han (montören) skulle kolla med fabriken i Polen om det finns något att göra.
Läs: Jag pratar inte om att kunna LÅSA dörren utifrån, enbart att STÄNGA den. Det borde man väl förvänta sig vid beställning dvs det borde vara underförstått att det ska finnas handtag på utsidan, eller?
Dörren som jag har monterat öppnas genom att först dra den mot dig (innefrån), sedan skjuts åt sidan. När man ska stänga den så är det omvänt och p.g.a. dess vikt (ca 230 kg) så verkar man få hjälpa till lite på underkant med foten när man ska "trycka in den på plats" innan man stänger med handtaget. Varför jag skriver detta är för att jag tror att även om jag hade haft handtag (eller dragkopp) på utsidan så hade jag haft svårigheter att faktiskt kunna stänga den då det som sagt behövs lite tryck på underkant från insidan.
Detta är spekulationer än så länge då jag inte riktigt har hunnit bekanta mig med dörren, blev klar igår kväll
F-n, jag måste hitta ett sätt att kunna stänga till den från utsidan!
Tänk t.ex. sommarkvällar, man sitter på terrass och vill inte dra in myggen hem...
Detta är spekulationer än så länge då jag inte riktigt har hunnit bekanta mig med dörren, blev klar igår kväll
F-n, jag måste hitta ett sätt att kunna stänga till den från utsidan!
Tänk t.ex. sommarkvällar, man sitter på terrass och vill inte dra in myggen hem...
Klicka här för att svara