Jag har en stuga som ska monteras dörrlås på. I dörren sitter en låskasett från Assa som heter SYM 1820?
Jag har en oval låscylinder med tillhörande nyckel, vad mer behöver jag? Jag ska enbart ha ett låsvred på insidan dörren (friggebod)
Är det följande jag saknar?
https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/dorrhandtag/ytterdorrhandtag-2000023011
Träytterdörr med en låskasett och ett monterat dörrhandtag, ytterligare komponenter kan behövas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Assa SYM 1820 låskasett monterad i en dörrkant med ett omonterat låsvred och en synlig cylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dörr med en monterad handtag och synlig låskasett utan cylinder och nyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En dörr med öppen låskasett och installerad oval låscylinder och nyckel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ju mer jag kollar på bilden så tänker jag att de är på fel håll...? Dvs låscylindern ska väl in i det djupa hålet men i mitt fall är de djupa hålet sett från insidan huset och inte tvärtom?
 
ingen?
 
jag har lite ångest över detta, kan du länka vilka delar jag behöver köpa (bugar)
 
Du behöver vred samt eventuellt en förlängare så att vredet liksom når ner till själva låset på insidan, om dörren är tjock av sig. Du behöver också den del med metalltunga som går igenom själva låset. Det är inte särskilt komplicerat faktiskt.
 
R Rolle85 skrev:
Jag har en stuga som ska monteras dörrlås på. I dörren sitter en låskasett från Assa som heter SYM 1820?
Jag har en oval låscylinder med tillhörande nyckel, vad mer behöver jag? Jag ska enbart ha ett låsvred på insidan dörren (friggebod)
Är det följande jag saknar?
[länk]
[bild] [bild] [bild]
Ja det funkar, innehåller allt du behöver inklusive ett nytt handtag.
 
men jag fattar inte hur de tänkt som gjort dörren, borde det inte vara omvänt? Nu kommer ju låscylindern sticka ut jättemycket?
 
Inget att ha ångest över, jag antar att det är en oval låscylinder du har.
Börja med att mäta vilken höjd du behöver på cylinderringen, då du har en låscylinder så sett den där den ska sitta och mät hur långt den sticker ut från dörren (inte låshuset) så har du höjd för cylinderring och väljer den närmsta storleken.
Det finns cylinderringar som tar flera storlekar men enklare att köpa rätt höjd när måttet är känt.
Förutom cylinderring så består en vredsats 256 av ett vred 560, vredmedbringare, 2st cylinderskruv 28mm, 2st vredskruv/tryckesskruv 90mm.
 
R Rolle85 skrev:
men jag fattar inte hur de tänkt som gjort dörren, borde det inte vara omvänt? Nu kommer ju låscylindern sticka ut jättemycket?
Det gör inget, höjden på cylinderringen kompenserar det.
Mät vilken höjd du behöver på cylinderringen.
 
Det blir bra, mät höjden som cylinderringen ska ha bara så du köper rätt.
 
och för att mäta sig fram till rätt cylinderring:
Centrum från skruvinfästning på kassett till utsidan dörr?
 
Tack..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.