Jag har en högerhängd dörrkarm (nya standarden) med tappgångjärn och jag vill sätta dit en Swedoor craft 03 dörr i den.

Dessa säljs som:
Vanlig massiv med snapin gångjärn pris ca 2000kr
Brandklassad EI30 eller lljudklassad med tappgångjärn. pris från ca 5500kr

Av olika skäl så kan/vill jag inte byta ut karmen.

Helst vill jag inte lägga ut 3000kr extra(och 4-6 v leveranstid) på en brandklassad dörr utan funderar på denna lösning:
Swedoor säljer en konverterare mellan snapin och tappgångjärn för den gamla standarden där karmen saknade snapingångjärn.
Är det någon som vet om det även fungerar för att sätta upp en dörr med nya standarden på dörr(med snapiin) och karm med tappgångjärn?

Vanliga innerdörrar efter modern standard har inte den sortens gångjärn.
Vilka mått har din dörr och finns det någon märkbricka vid gångjärnen på dörrbladet som talar om vad det är för dörr du har?
Mellangångjärn är till för innerdörrar efter gamla standarden där karmen inte är utrustad med snap-in gångjärn.

1 123abc skrev:
Vanliga innerdörrar efter modern standard har inte den sortens gångjärn.
Vilka mått har din dörr och finns det någon märkbricka vid gångjärnen på dörrbladet som talar om vad det är för dörr du har?
Mellangångjärn är till för innerdörrar efter gamla standarden där karmen inte är utrustad med snap-in gångjärn.
Jo jag vet att vanliga innerdörrar inte har sådana gångjärn, men dörrkarmen jag har är inte för vanliga dörrar utan för tyngre typ av dörr(typ brand/ljud-klassade) med den moderna måttstandarden och med tappgångjärn.
som den här: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...nerdorr-swedoor-craft-03-ei30/p-657380-411215

Problemet med klassade innerdörrar är att de måttmässigt inte följer en standard så som vanliga innerdörrar utan olika tillverkare gör olika.
Du måste därför måtta upp karmen, gångjärnens placering lås och slutbleck om du inte vet vad det är för karm du har för att veta om det tänkta dörrbladet passar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.