Hejsan forumet,
har satt in en ny innerdörr och behöver lite hjälp med hur gångjärnen kan justeras för att den ska gå att stänga enkelt. Dörren sitter ok i karmen, jämna glipor runt hela dörren. Men jag måste trycka till dörren för att tryckesfallet ska gå in i karmen (slutblecket). Hur justerar jag det?
har satt in en ny innerdörr och behöver lite hjälp med hur gångjärnen kan justeras för att den ska gå att stänga enkelt. Dörren sitter ok i karmen, jämna glipor runt hela dörren. Men jag måste trycka till dörren för att tryckesfallet ska gå in i karmen (slutblecket). Hur justerar jag det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det plösmåttet eller höjden som är fel?
Höjden är justerbart i gångjärnen men själva plösmåttet är inte justerbart så länge plösmåttets fel inte beror på fel höjd.
Det är även möjligt att justera dörrbladet lite i sidled i karmen med de gångjärnen.
Höjden är justerbart i gångjärnen men själva plösmåttet är inte justerbart så länge plösmåttets fel inte beror på fel höjd.
Det är även möjligt att justera dörrbladet lite i sidled i karmen med de gångjärnen.
Först skall du kolla så tätningslisten sitter i ordentligt. Det ser den inte ut att göra av bilderna att döma.
Ser man på tredje bilden i första inlägget så syns det att tätningslisten inte är intryckt tillräckligt i det spåret som den sitter fast i.
Det är troligen det som gör att du måste trycka till dörren.
Ser man på tredje bilden i första inlägget så syns det att tätningslisten inte är intryckt tillräckligt i det spåret som den sitter fast i.
Det är troligen det som gör att du måste trycka till dörren.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Bästa svaret
De inringade skruvarna ändrar dörrbladets placering i karmen i sidled.
Om du lossar på locket överst på gångjärnen så är det även möjligt att justera gångjärnen i höjdled.
Det ser ut som gångjärn Abloy 3248-110.
Du kan inte justera gångjärnen i djupled och ändra plösmåttet utan det betyder snarare att något är fel med montaget.
Antingen sitter dörrbladet fel i kramen t.ex höjdled vilket gör att dörrbladet inte går igen helt utan tar emot eller så är karmen vriden under montaget så karmens sidostycken är vridna och har fel vinkel.
Om du lossar på locket överst på gångjärnen så är det även möjligt att justera gångjärnen i höjdled.
Det ser ut som gångjärn Abloy 3248-110.
Du kan inte justera gångjärnen i djupled och ändra plösmåttet utan det betyder snarare att något är fel med montaget.
Antingen sitter dörrbladet fel i kramen t.ex höjdled vilket gör att dörrbladet inte går igen helt utan tar emot eller så är karmen vriden under montaget så karmens sidostycken är vridna och har fel vinkel.
Tätningslisten sitter som den ska, har kontrollerat den nu. En felkälla mindreGoC skrev:
Först skall du kolla så tätningslisten sitter i ordentligt. Det ser den inte ut att göra av bilderna att döma.
Ser man på tredje bilden i första inlägget så syns det att tätningslisten inte är intryckt tillräckligt i det spåret som den sitter fast i.
Det är troligen det som gör att du måste trycka till dörren.
Produkter som diskuteras: "Tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Produkt Nr.2 på den här sidan handlar det om: https://brj.se/?page_id=193
Har du tryckt in den mer än som det ser ut på tredje bilden i ditt första inlägg?magda136 skrev:
På den bilden är inte listen tillräckligt intryckt.
Man brukar få ta i ganska mycket för att listen skall bottna. Kan få använda en liten träbit och trycka ganska hårt på listen. Men det kanske du har gjort?
Edit.
Såg att det var en brand och ljudklassad dörr, den tror jag bestämt kan behöva en liten knuff för att gå igen.
Redigerat:
Jag kunde faktiskt dra åt karmskruvarna något på plössidan och då gick det enklare att stänga dörren. Som @GoC nämnde i sitt inlägg - eftersom den är klassad kan den behöva en knuff för att stängas helt.1 123abc skrev:De inringade skruvarna ändrar dörrbladets placering i karmen i sidled.
Om du lossar på locket överst på gångjärnen så är det även möjligt att justera gångjärnen i höjdled.
Det ser ut som gångjärn Abloy 3248-110.
Du kan inte justera gångjärnen i djupled och ändra plösmåttet utan det betyder snarare att något är fel med montaget.
Antingen sitter dörrbladet fel i kramen t.ex höjdled vilket gör att dörrbladet inte går igen helt utan tar emot eller så är karmen vriden under montaget så karmens sidostycken är vridna och har fel vinkel.
Den är klassad eftersom jag ville ha så pass mycket dämpning som möjligt. Väggen är isolerad och med osb + dubbla gips. There is no kill like overkill
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Även en klassad dörr ska gå lätt att stänga.
Kontakta tillverkaren och fråga hur lätta deras dörrar är att stänga.
Det är svårt att veta vad som är normalt när man inte kan känna på dörren men det bästa sättet att mäta hur trögt det går att stänga dörren brukar vara att använda en fiskevåg på trycket (handtaget) och sakta dra igen dörren.
Därefter har du ett värde som går att referera till.
Jag misstänker fortfarande att sidostycket kan vara vridet eller att karmen inte sitter optimalt.
Kontakta tillverkaren och fråga hur lätta deras dörrar är att stänga.
Det är svårt att veta vad som är normalt när man inte kan känna på dörren men det bästa sättet att mäta hur trögt det går att stänga dörren brukar vara att använda en fiskevåg på trycket (handtaget) och sakta dra igen dörren.
Därefter har du ett värde som går att referera till.
Jag misstänker fortfarande att sidostycket kan vara vridet eller att karmen inte sitter optimalt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
