Om man beställer nya karmar bör man säga till att de inte ska vara frästa för gångjärn eftersom de gammaldags fyrkantiga inte passar ändå. Ännu bättre om man också vet tjockleken på dörrbladen och får rätt profil från början. Jag monterade nya karmar (som beställdes innan jag hittat begagnade spegeldörrar) gjorda för tjockare dörrar än de gamla spegeldörrarna och fick sedan lägga ned en massa jobb på att fylla i med tunna träremsor för att dörrbladet inte skulle hamna för långt in. Allt går men man ska ju inte krångla till det om man slipper.

• Gilla
8153
  • Laddar…
Tidigare fanns (kanske finns fortfarande) en site ungefär som bilskrotarnas för beg bildelar men för begagnat byggmaterial. Det var bara att söka på antal speglar, årtionde och mått så hittade man rätt dörrar till slut.

Jag tror jag vet varför snickarna visar bristande entusiasm. Det finns inga tekniska hinder för att sätta en gammal spegeldörr i en modern karm in till ett badrum, men det finns många saker som kan göra att dörren behöver justeras. Kanske flera gånger per år.

Snickarna vet inte vem du är. Snickaren måste anta att du kommer kräva att de kommer och fixar gratis när dörren sväller fast eller bågnar på grund av att fuktkvoten är för hög på ena sidan. De hade förstås kunnat ta höjd för det och kanske dessutom använda samma lamineringstekniker som jag använder när jag gör entrepartier för att få dörren mer formstabil.

Det hade gjort dörren kosmiskt dyr. Jag tycker inte om att skörta upp folk. Många andra duktiga hantverkare jag känner tycker inte heller om det. Därför är det svårt att hitta någon som vill hjälpa dig.

Mvh Findus

Vi har spegeldörr i vår Berlin lägenhet från 1895. Inga problem. Däremot har jag noterat tre ventiler längs ner på dörrbladet. Supersmart då badrumsfönstret ofta står på glänt och på så vis skapas ett luftdrag i rummet.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag monterade en gammal skafferidörr ("walk in skafferi" typ) som badrumsdörr där en gammal garderobsdörr i masonit satt. Det var ingen riktig karm (väggarna bredvid bestod av fina spegeldörrar från annan plats i huset som någon gång blivit byggmaterial). men måtten på öppningen stämde bra med dörrens. Nytillverkade gångjärn i gammal design skaffades hos någon byggnadsvårdsfirma. Det går att både korta av och förlänga spegeldörrar några cm innan de tappar proportionerna om det behövs. Ett lås med extratunn låskista ersatte det utanpåliggande gamla nyckellåset (de kan inte öppnas utifrån om ett litet barn råkar låsa in sig).
Till frågan om det är lämpligt med spegeldörrar i badrum. Jag målade upp den perfekt innan den kom på plats. Redan första vintern rörde sig träet så mycket att färgen sprack kring samtliga speglar. Dörren är kanske känsligare för fuktförändringar för att den är relativt tunn?
Om man målar tunnare så delarna kan röra sig kanske man slipper fula sprickor.
Trots det blev det ett lyft jämfört med den föregående dörren.
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag monterade en gammal skafferidörr ("walk in skafferi" typ) som badrumsdörr där en gammal garderobsdörr i masonit satt. Det var ingen riktig karm (väggarna bredvid bestod av fina spegeldörrar från annan plats i huset som någon gång blivit byggmaterial). men måtten på öppningen stämde bra med dörrens. Nytillverkade gångjärn i gammal design skaffades hos någon byggnadsvårdsfirma. Det går att både korta av och förlänga spegeldörrar några cm innan de tappar proportionerna om det behövs. Ett lås med extratunn låskista ersatte det utanpåliggande gamla nyckellåset (de kan inte öppnas utifrån om ett litet barn råkar låsa in sig).
Till frågan om det är lämpligt med spegeldörrar i badrum. Jag målade upp den perfekt innan den kom på plats. Redan första vintern rörde sig träet så mycket att färgen sprack kring samtliga speglar. Dörren är kanske känsligare för fuktförändringar för att den är relativt tunn?
Om man målar tunnare så delarna kan röra sig kanske man slipper fula sprickor.
Trots det blev det ett lyft jämfört med den föregående dörren.
Speglarna spricker lätt om de är pga lim eller för mycket färg är för stumt fast i falsen så måla mycket tunt
i övergången mellan speglarna och själva dörramen.

8 8153 skrev:
Tack för ditt svar! Han menade på att väggen/karmen kanske inte är tillräckligt rejäl för att bära upp en tung dörr.
Även moderna karmar är av trä som håller. Däremot moderna gångjärn av plast kanske inte klarar en tyngre dörr. Men de går ju att byta ut om man är lite snickare.

En spegeldörr behöver inte vara tung, beror ju hur tjock fyllningen är
En spegeldörr sväller inte så mycket, trä sväller/krymper inte så mycket längs fibrerna.
Jag har hela huset inkluderat toalett och badrum fullt med träspegeldörrar hängande i snäppin gångjärn sedan 1978.

En dörr i MDF är direkt olämplig till ett badrum, MDF suger åt sig vatten och blir förstörd.

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.