2 696 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Rappligt handtag till innedörrar
Håller som bäst på att byta dörrar i en pågående totalrenovering. Satt in nya Swedoor Unique 01l.
Va o handlade handtag idag vilket blev från Millers. När jag nu skall sätta in handtagen är jag inte direkt nöjd med hur det blir. Handtagen sitter rappligt och löst/går att vika på åt samtliga led. Inte direkt jättenöjd.
Det jag kan tänka mig är följande
- Skit bakom spakarna (det är inge rocketscience att sätta in nya handtag, troligtvis inte)
- Skithandtag (?)
- Att roddarstaven är för kort. Staven är i nuläget bara 8,5cm, där dörren är 4cm tjock och där efter kan man skjuta in den 3,5cm in i handtaget innan det tar stopp. Jag skulle alltså för att få ett stumt motange behöva drygt 10,5cm roddarstav.
- Låskistan är skit.
- All of the above.
Jag mottager gärna förslag på åtgärder, eller om jag bara ska åka o lämna tillbaka handtagen. Min första tanke till lösning är dock att prova med längre roddarstav o se om det hjälper.
mvh
Adam
Va o handlade handtag idag vilket blev från Millers. När jag nu skall sätta in handtagen är jag inte direkt nöjd med hur det blir. Handtagen sitter rappligt och löst/går att vika på åt samtliga led. Inte direkt jättenöjd.
Det jag kan tänka mig är följande
- Skit bakom spakarna (det är inge rocketscience att sätta in nya handtag, troligtvis inte)
- Skithandtag (?)
- Att roddarstaven är för kort. Staven är i nuläget bara 8,5cm, där dörren är 4cm tjock och där efter kan man skjuta in den 3,5cm in i handtaget innan det tar stopp. Jag skulle alltså för att få ett stumt motange behöva drygt 10,5cm roddarstav.
- Låskistan är skit.
- All of the above.
Jag mottager gärna förslag på åtgärder, eller om jag bara ska åka o lämna tillbaka handtagen. Min första tanke till lösning är dock att prova med längre roddarstav o se om det hjälper.
mvh
Adam
Tryckets fyrkantspinne bör gå in en bit it trycket för att stadga upp, ett innerdörrstrycke bör vara anpassat för en standard innerdörr.
Innerdörrstrycken är överlag lite rangliga och klena.
Testa att lägga något i botten av tryckets fyrkantshål på båda halvor så kan fyrkantspinnen inte glida in för långt i trycket, tex en lagom skruv eller en avklippt skruv.
Om det inte fungerar och du monterat tryckerna rätt så lämna tillbaka dom där du köpt dom och köp bättre trycken.
Innerdörrstrycken är överlag lite rangliga och klena.
Testa att lägga något i botten av tryckets fyrkantshål på båda halvor så kan fyrkantspinnen inte glida in för långt i trycket, tex en lagom skruv eller en avklippt skruv.
Om det inte fungerar och du monterat tryckerna rätt så lämna tillbaka dom där du köpt dom och köp bättre trycken.
Klicka här för att svara