Fönster & Dörrar
tergo: jah tror att slutblecket har sänkts en gång i tiden är för att låskistan blivit utbytt
M@ZE: [citat] Kul att höra att det kanske går att göra själv, det bästa antar jag är om man beställer den helt måttbeställd efter fönstrets storlek, ca 300:- dyrare för 1 fönster för mig som är (0,976cm bred * 1.976cm). Fast man kanske drar av 1mm borde ju vara enklast eller måste den gå ut exakt ändå ut ? Behövde du köpa några andra verktyg än det som följer med från
plus8: Jag har ett drygt 100 år gammalt hus med enkelkopplade flaggfönster (rektangulära fönstret är 84x48 cm och det kvadratiska 48x48 cm) där innerrutorna är tejpade. Ytterrutorna är tätade med tätningslist i silicon men i över- och underkant saknas listen på vardera sidan med ca 4 cm, d v s 8 cm upp resp nere (innebär en luftspalt på ca 2 mm). Ytterbågen blir därmed ventilerad på ett
cashew75: Jag kan bara hålla med man kan ju tycka att de inte skulle påbörjat mer än vad de skulle hinna klart. Företaget i fråga är en av de större byggföretagen i Sverige. Har varit i kontakt med BRF och de har tagit tag i ärendet. Tack för hjälpen så långt!
wolfgang1: [citat] Jo, jag har ju funderat på det... har aldrig gjort nåt sånt tidigare så jag har försökt undvika det ;0) Antar att man lyfter med domkrafter och pallar under successivt. Behöver riva upp trä-däcket utanför också.
Clara Lgren: Okej! Det hade ju varit bra om det är så. Vad kan jag göra åt det? Har redan nya tätningslister.
Hoffster: [citat] Jamen, exakt, det var det jag misstänkte. Jag ska se hur väl det funkar med ulltätningen. Kan knappast bli sämre tänker jag!
Anonymiserad 156538: Har en safco från bauhaus i källaren sedan några år, inget fel på den dörren, tillverkad i Danmark. Bättre än Diplomat som har slagit sig så den är svår att stänga.
CH80: Ja det är märkligt att man inte ska kunna köpa saker som ska sitta ute utan att bli missnöjd, just nu lutar det åt Bordörren, det vi kan trösta oss med är att båda våra dörrar sitter under stora tak där varken regn eller sol kommer åt utan vid extrema väderförhållande, den ena på norrsidan i carport, den andra på östersidan med stort verandatak över sig.
Daniel Sadeghi: Går i fungeringarna på en utbyggnad av stugan. Utbyggnaden ska stå på plint, bärlinor i trä är tanken och ska ha skjutdörrar (25 x 21) Är det något speciellt man ska tänka på så att dörrarna inte tjärva på sikt. Tips på konstruktion, dimension och materialval för ramverket/bärlina tas tacksamt emot :)
Patrik Hazard: Det blev på inrådan från lokal glasfirma en lösning där jag bottnade skarvarna med en 6 mm bred och 2 mm tjock silikontejp och sedan fyllde upp resten av fogen med klar silikon från ovansidan. Verkar funka bra och det håller tätt än så länge iaf! [bild]
Möla76: Tack för kloka svar. Just det här fönstret råkar sitta nära takfoten. Men övriga fönster är ganska ”utsatta”. Om jag sätter en plåt under panelen över foderbrädan blir det ca 70 mm till fodret. Ska plåten då nå ner i jämnhöjd med överkant av fodret? Den plåten som sitter där idag är från när huset byggdes på 70-talet (sitter i en infräsning i panelen). Behöver
mankot: https://www.swedoor.se/aterforsaljare/hitta-aterforsaljare
L.andersson: Här pratat med andra på området som bytt innerdörrar nyligen och fick måttet på dörrarna de beställde, dessvärre kom dom inte ihåg vilket modulmått det var. Men iaf så beställde de dörrar som var 82,4x204. Bredd på dörrbladet 3,9
tergo: är det ett nytt takfönster så brukar där följa med en utförligt beskrivning man kan även kolla tillverkarens hemsida
Ciki: Vore fint om någon kan komma med lite bilder hur ni gjort så får man lite inspiration!
123abc: [citat] Det finns snäpplås utan nyckel. https://www.leifarvidsson.se/las-till-skjutparti-plopplas-pris-st
Lagerstrand Alexander: [bild] Lite skivor och dörrfoder som ska upp
jontesjostrom: [citat] Den främsta värmekällan blir en vedkamin och sedan kommer vi stödvärma med element och på sikt en luftvärmepump.
123abc: 10mm är däremot lite mycket och då bör karminfästningen ses över om du inte lyckas justera så dörren går bra nog ändå. Jag vet inte hur det ser ut men kanske går det att skära bort lite gips och sedan spackla eller använda mjukfog och lite färg?
Tobrom: Hej! ska kitta och måla om alla fönster i huset(kopplade 2 luft) vilket totalt blir ca 60 rutor så jag har tagit in glasmästaren till kittning och samtidigt byta alla inre glas mot energiglas. Tänkte köra med LASeal fönsterkitt. Men jag är lite fundersam över om kittfalsen behöver grundas eller ej före kittning jag vet att det är viktigt och olja om man använder linoljekitt men hur
jonaserik: Koppar är bäst men kostar skjortan, normalt så läggs GV-slang som är och ska vara difftät, det med spån eller spårat isolerskiva kan vara egalt, beror på vad som kommer som golv. För att få en bra värmeavgivning under trä/klick eller annat så bör man ha s.k plåtar som suger åt sig värmen och fördelar den ut åt sidorna. Spårade skivor har ett avstånd mellan spåren som ska
tergo: det var en variant av karmskruv där man först skruvade i skruven och sen knackade in låsbrickan så att man kunde justera karmen med hjälp av skruven. ev testa att bända loss brickan med en spårskruvmejsel enklast är att använda en tigersåg med metallblad och såga mellan karm och vägg
LazyLizard: Du behöver inte vara verisure kun , deras app och dess funktioner är gratis att använda.
nu1mlock: [citat] Underbart, tack så mycket! Blir en beställning på två av dessa!
hellohello: Hej! Någon som vet vad man bör trycka ner mellan glas och plåtlisten på utsidan enligt bild? På en del fönster tycker jag det verkar vara lite mjukt och och svart, andra påminner det om fönsterkitt (som i bildexemplet)........ Har kittat fönstrena med illbrucks sp521 som är lite halvelastisk - funkar det?
Bowman: [citat] Ok tack, skall stämma av med tillverkaren med.