Hej,

Vi renoverar ett trähus från -25 i Stockholm där mycket är original men (oftast) i bra skick. Nu är fokus på trädgård, men kunde inte hålla mig från att ta tag i badrumsfönstret. Badrummet (och hall) ligger i det som en gång varit veranda och blev en del av huset på, gissningsvis, 60-talet. Badrumsfönstret, samt fönster i hall, är väldigt dragiga på vintern och jag tänkte att ett försiktigt steg framåt bör vara att se till att det finns något vettigt att täta mot (ull) då innanfönstret idag bara försöker täta mot den här härliga konstruktionen med en list/stav.

Slitet fönsterkarm i behov av renovering med flagnande färg och en stav framför ett regndroppar täckt fönsterglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt passar jag på att skrapa och måla karmen, men det blir lite spännande med just badrumsfönstret som jag gissar ansluter mot något slags tätskikt. Badrummet gjordes typ -07 enligt dåtiden regler så bör vara okej. När jag börjar skrapa bort lite ojämnheter ser det ut såhär:
Skrapa för att avlägsna gammal färg från ett fönsterkarm i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser ut att vara en planka (från knivens spets till slut på handtag) och sedan är det en skarv som verkar vara fylld med nåt spackel som lätt skrapas bort. Och sedan något som känns som en fnasig gipsskiva. Eller vad kan det vara som blottas?
Närbild på en vitmålad fönsterkarm med skadat och flagnande tätskikt samt spackel och en träplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt ligger på lite olika nivåer och jag vill få det här slätt och fint innan jag målar med linoljefärg. Men med vad ska jag hantera allt på höger sida (i bild) om plankan? Spackla igen det med vadå? Är inte jättelångt från duschen så det bör tåla visst vattenstänk.

Vi gör det mesta själva men jag är rädd för två saker - badrum och fönster. Så detta är en otäck kombo för mig :) Kommer fler fönsterfrågor framöver då vi börjar bita i övriga originalfönster med tunt handblåst glas i.
 
  • Närbild av ett badrumsfönster med slitet fönsterfoder och synlig skarv med spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Täta inte ytterbågen, då får du kondens mellan glasen. Innerbågen tätas med pappersremsor när den är på plats då blir det dragfritt.
https://www.gysinge.com/products/318/fönsterremsorstsatt

Fönsterbänken verkar inte vara bra fastsatt, jag skulle nog lösgöra och se om det går att hitta en bättre lösning. Kommer förmodligen inte att hålla i längden om du bara spacklar.
Vill du göra ett snabbfix rekommenderar jag styrenplast typ Plastic Padding, fyller och håller bra, utmärkt underlag för linoljefärg. Jag vet att det inte byggnadsvårdsmässigt OK men som mera tillfällig lösning fungerar det utmärkt.
EDIT: Det är säkert som du tror att man fäst utanpå gipsskiva och spacklat med väggspackel, det har inga förutsättningar att fungera bra.
 
hscn hscn skrev:
Täta inte ytterbågen, då får du kondens mellan glasen. Innerbågen tätas med pappersremsor när den är på plats då blir det dragfritt.
[länk]stsatt

Fönsterbänken verkar inte vara bra fastsatt, jag skulle nog lösgöra och se om det går att hitta en bättre lösning. Kommer förmodligen inte att hålla i längden om du bara spacklar.
Vill du göra ett snabbfix rekommenderar jag styrenplast typ Plastic Padding, fyller och håller bra, utmärkt underlag för linoljefärg. Jag vet att det inte byggnadsvårdsmässigt OK men som mera tillfällig lösning fungerar det utmärkt.
EDIT: Det är säkert som du tror att man fäst utanpå gipsskiva och spacklat med väggspackel, det har inga förutsättningar att fungera bra.
Tack för svar! Och nej, vi tätar inte ytterbågen. Drar bort gamla torkade gummitätningar som sitter där.

Då det är badrum, och nära dusch, undrar jag hur väl det funkar med pappersremsor. Det blir till resten av huset, men inte just badrummet tänker jag? Det är säkert som du säger att man bör ta bort mer, men då ryker kakel och tätskikt så jag tror att det blir ett projekt som ligger längre fram då vi har hunnit bygga ett badrum till först. Badrum och byggnadsvård känns sådär i vilket fall? Plastic padding kanske blir en bra lösning som funkar ett tag allafall - ramlade på våtrumsspackel också, är det någon skillnad egentligen?

Sen förstår jag inte riktigt varför det inte finns någonting bakom innerbågen? Det kanske är vanligt men har inte sett det förut? Brukar ju finnas ett steg allafall. Det jag tänkte, som tätning av innerbågen, är en brädbit som rött på bilden (ersätter staven som satt från början) och sedan https://www.gysinge.com/products/2756/tätningslist som blått på bilden. Vi kör ullen runt dörrar etc. och verkar funka bra. Fönsterkarm i badrum med borttagna tätningar, föreslagen tätning inritad i blått och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tro att fönstren från början inte är gjorda med tanke på innanfönster, sen åstadkom någon en lite udda fixning senare.
Har ingen aning hur våtrumsspackel skulle fungera. Är det mera hållbart än vanligt sandspackel?
Fina fönster förresten ser ut att vara väl värda att bevara.
 
  • Gilla
Hoffster
  • Laddar…
Pappersremsor fungerade inget bra i vårt badrum iallafall..............lossnade av fukten ganska omgående. Körde utan sen, det är så jäkla kallt där inne på vintern ändå.......;)
 
S Stefan1972 skrev:
Pappersremsor fungerade inget bra i vårt badrum iallafall..............lossnade av fukten ganska omgående. Körde utan sen, det är så jäkla kallt där inne på vintern ändå.......;)
Jamen, exakt, det var det jag misstänkte. Jag ska se hur väl det funkar med ulltätningen. Kan knappast bli sämre tänker jag!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.