6 236 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Sätta ihop dörrkarm till ytterdörr
Medlem
· Västra Götaland
· 149 inlägg
Hej...
Jag har efter lite strul fått en ny dörrkarm till min nyinköpta ytterdörr. Karmen som kom med dörren vid leveransen var skadad - därför har vi fått en ny som jag själv ska byta ut.
Så till funderingen:
Den nya karmen var inte färdigmonterad/ihopsatt så det blir tydligen min uppgift. Hur gör man på bästa sätt för att undvika att karmen blir skev eller sned? Vad ska jag tänka på?
Det följde tyvärr inte med någon beskrivning...
M v h
/Frippe
Jag har efter lite strul fått en ny dörrkarm till min nyinköpta ytterdörr. Karmen som kom med dörren vid leveransen var skadad - därför har vi fått en ny som jag själv ska byta ut.
Så till funderingen:
Den nya karmen var inte färdigmonterad/ihopsatt så det blir tydligen min uppgift. Hur gör man på bästa sätt för att undvika att karmen blir skev eller sned? Vad ska jag tänka på?
Det följde tyvärr inte med någon beskrivning...
M v h
/Frippe
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Länken ovan är till innedörr, men kanske går att använda sig av iofs?
Jag har nämligen med fått en karm i delar, och inget är förborrat osv.
Vill vara säker på att man gör rätt när man bygger ihop karmen med storlek på borrhål för skruvar osv. och så vidare.
Nån som satt ihop en karm till en ytterdörr (dom brukar ju säljas som ett, karm och ytterdörr färdigt liksom.)
Jag har nämligen med fått en karm i delar, och inget är förborrat osv.
Vill vara säker på att man gör rätt när man bygger ihop karmen med storlek på borrhål för skruvar osv. och så vidare.
Nån som satt ihop en karm till en ytterdörr (dom brukar ju säljas som ett, karm och ytterdörr färdigt liksom.)
Din dörrtillverkare borde ha instruktioner men principen är den samma fast ofta använder man även trälim till ytterdörrskarmar så trä-ändarna inte kan suga upp vatten som annars kan vandra in.
Skruvarna bör vara minst 4,5x70mm C4 träskruv för utomhus användning. (längden kan skilja beroende på karmstyckernas tjocklek kan längden på skruv skilja).
Skruvarna bör vara minst 4,5x70mm C4 träskruv för utomhus användning. (längden kan skilja beroende på karmstyckernas tjocklek kan längden på skruv skilja).
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare