Hej. Vill sätta in en dörr här och bredden är 114cm,Men vet inte hur jag ska göra på höjden då hålet är rundat upptill och svårt att få en dörr att passa. Några tips?

Öppning i vägg med rundad topp, 114 cm bred, förberedd för dörrinstallation i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så länge valvet inte är murat så borde det gå att plocka bort detta istället, då får du en rak överkant.

L Lagerstrand Alexander skrev:
Hej. Vill sätta in en dörr här och bredden är 114cm,Men vet inte hur jag ska göra på höjden då hålet är rundat upptill och svårt att få en dörr att passa. Några tips?

[bild]
Är det inte väldigt brett? Finns det standardinnerdörrar på 114 cm? Sen håller jag med 13th Marine, valvet måste bort. Blir lite Hobbit-känsla över det annars... :rolleyes:

oavsett vad så lär det väl föra med sig lite merarbete i form av tapetsering och dylikt och då kan man ju sätta i vilken dörr man vill och anpassa väggen till det.

Bort med valvet sen bygg igen så man får en vanlig 80-dörr, skulle inte satt in nån bredare.

Själv hade jag inte satt in nått smalare än 90 idag ;)

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så länge valvet inte är murat så borde det gå att plocka bort detta istället, då får du en rak överkant.
Hej. Valvet går att plocka bort men kvar får jag rundningen upptill så antar jag får lov att kapa ur som en rak kant för att kunna passa in en dörr?

S Stefan1972 skrev:
oavsett vad så lär det väl föra med sig lite merarbete i form av tapetsering och dylikt och då kan man ju sätta i vilken dörr man vill och anpassa väggen till det.
Jo men det kan man lösa senare

Stefan N Stefan N skrev:
Bort med valvet sen bygg igen så man får en vanlig 80-dörr, skulle inte satt in nån bredare.

Funderar på en 90 beroende på vad som finns. Sitter 82 på andra rum.

Funderar på en 90 beroende på vad som finns. Sitter 82 på andra rum.
Dörrar mäts inkl karm, så är dörrbladet 82cm bred är det troligtvis en "90-dörr".

Hej. Valvet går att plocka bort men kvar får jag rundningen upptill så antar jag får lov att kapa ur som en rak kant för att kunna passa in en dörr?
Valvet är hela den rundade biten, inte bara fodret och karmen utan även väggen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Valvet är hela den rundade biten, inte bara fodret och karmen utan även väggen.
okej men då kapar jag ur 210 på höjden så borde väl det funka med en 90dörr om jag reglar upp? Behöver jag kapa ur nått mer på sidor?

okej men då kapar jag ur 210 på höjden så borde väl det funka med en 90dörr om jag reglar upp? Behöver jag kapa ur nått mer på sidor?
Nä om hålet nu är 114 och dessutom blir bredare om du tar bort valvet så lär du inte behöva kapa nåt på sidorna om du ska ha en 90 dörr.......ganska logiskt faktiskt. Du lär snarare fylla igen lite med nå reglar.......

S Stefan1972 skrev:
Nä om hålet nu är 114 och dessutom blir bredare om du tar bort valvet så lär du inte behöva kapa nåt på sidorna om du ska ha en 90 dörr.......ganska logiskt faktiskt. Du lär snarare fylla igen lite med nå reglar.......
Yes de blir ungefär 12cm på sidorna att regla upp om jag räknat rätt,baserat på en 90dörr med karmen inräknat

Nyinstallerad dörrkarm i en väggöppning med synlig verktyg och byggmaterial på golvet.
Skapa konto
Nyinstallerad dörrkarm i en öppning med synlig trappa och dörr i bakgrunden.
Skapa konto

Hej Igår hände det och nu så är karmen ditsatt och dörr samt lite skivor och lister så blir det bra Tack alla som svarat.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.