1
123abc: [citat] Det är när spanjoletten är reglad (stängd) som det ska vara rakt och det är det jag tycker du beskriver. ETID2-AL Det är alltså sidohängda inåtgående pardörrar ur serien harmoni https://www.elitfonster.se/fonster--altandorrar/elitfonster-harmoni-3-glas/harmoni-3-glas-etidl-al/ https://dam.inwido.se/files/20/12960/Produktblad EF Harmoni 3-glas 2019.pdf Kipp-Dreh (tilt-sväng)
7 svar · 1,9k läst
T
tergo: du får gå till en plåtslagare och få gjort ett som passar
3 svar · 8,8k läst
·
A
ABBD: Oj, många bra svar! Tackar för det! Sågen är en manuell från Hornbach, ca 300 :- och det är nog den som är mest boven i dramat....har också en ganska grov elektrisk kapsåg (Bosch pcm8s) som jag trodde skulle trasa sönder listerna och fodren men när jag provade med den blev det bättre.... Ska köra resten med den och sen latexfog om det behövs.....
7 svar · 11,3k läst
·
M
Macce: Jag köpte den hos Karl Hedin. Det var beställningsvara på mitt lokala varuhus. XL-bygg verkar också ha om du söker på deras hemsida. /m
10 svar · 33,3k läst
·
B
bsn: [citat] Hej! Hur har det gått för dig? Jag är i dagarna att beställa tre partier där schüco verkar bli valet. Vad gick snett vid montering?
8 svar · 9,3k läst
H
Hanzzeman: [citat]
2 svar · 6,8k läst
·
H
2 svar · 6,8k läst
·
O
Obygd: Har också en ytterdörr som behöver oljas in med teakolja. Har nog aldrig gjorts förut. Den har fått några stötar som syns som ljusare fläckar. Slipa och välja pigmenterad olja? Jag ska väl inte behöva slipa av hela dörren, det räcker väl att putsa runt fläckarna och hoppas att de smälter in? Och nu till den viktigaste frågan: på dörren sitter en skylt som talar om att dörren
8 svar · 17,5k läst
·
L
Lasselano: [citat] Dörrar med MDF som ytskiva kommer inte bli något problem för dig, med reservation för badrumsdörren där det finns viss risk om den utsätts för stänk och/eller hög luftfuktighet.
9 svar · 6,0k läst
L
Lasselano: Håller med Åsa. Bygg på med lister på insidan, kanske 40 mm, lämna utrymme mellan list och dörrblad så du får plats med en tätningslist emellan.
2 svar · 3,1k läst
·
T
thomasa88: Tack för bra svar. Då vet jag vad som gäller. Det sitter redan också en Fix 184 på balkongdörren. Förstod varför när jag läste utdragen en gång till: Avståndet mellan golv och glas är lägre än 0,6 m. (För andra: Sprang på den här sidan som hänvisade till dokumentet. Var smidig i mobilen.
4 svar · 3,0k läst
M
Mackees: Multimaskin eller Tigersåg för borttagning alt såga den 20 cm från ena kanten rakt över och bänd bort bitarna med kofot. Ta med ena båda bitarna till snickeriet. Sedan kan du borra och skruva från karmen in i tröskeln, spackla och måla.
8 svar · 2,3k läst
·
S
Supercub: Har du köpt av skitföretaget hemfint.se?
18 svar · 3,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: Det blir bra.
5 svar · 2,7k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Kvaliteten från Ekstrands är fantastisk! Vi har dörrar från dem och är mycket nöjda. Som vanligt går kvalitet och pris hand i hand.
3 svar · 2,9k läst
·
E
Espen81: [citat] Grymt, Tack än en gång för bra svar - löste allt igår - hittade inte plåtsaxen (kan ha slängts i senaste flytten - använder den ”aldrig” så tänkte nog att jag inte kommer behöva den men tji fick man)... Löste det hels med en tandad köttkniv som man har när man äter - flyttade ner låsblecket så förreglingskolven inte går in i den och vips - nu fungerar det :-) Stort
4 svar · 5,9k läst
·
ricebridge
ricebridge: Precis som @hscn sa, riv dän MDF:en NU!! När du lagt ny nisch: är den i trä, så måla måla måla med oljebaserad lackfärg, ett antal lager. Det gjorde jag med nästan exakt samma sorts nisch och det fungerar. Ställ för 1000 bara inte en massa grejer på den (=inga alls) för då binds där fukt och så kommer mögel och röta snabbare än du hinner säga ”gör om hela skiten igen”.
5 svar · 6,9k läst
·
M
matknu: Nu går det som smort... (kunde inte låta bli)
7 svar · 5,7k läst
·
J
JanWic: LÖST - nu har jag hittat några gamla trådar som tar upp ämnet: https://www.byggahus.se/forum/threads/vem-saeljer-dropplister-i-trae-skruvas-fast.168975/ https://www.byggahus.se/forum/threads/behoever-hjaelp-angaende-foenster-och-droppnaesa.367606/
1 svar · 4,1k läst
·
T
Trrttsch: Ok, på vilket sätt är det bättre? Jag har försökt googla och många rekommenderar bastupanel av gran eller nåt annat träslag jag inte minns för att det står emot fukt bättre. Spårad plywood låter ju smidigt men jag har redan köpt bastupanelen.
2 svar · 6,9k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Nivålist heter det du letar efter. Borde gå att hitta en standardvariant som passar.
1 svar · 4,9k läst
·
K
klas32: [citat] Tack :-)
2 svar · 3,5k läst
I
InsidersUnited: Jag har handlat av Interglas flera gånger, bor man i södra Sverige så ställer de glasen utanför dörren. De är typ halva priset från exvis Ryds när jag kollade. Ska man bara ha kassetter och kan mäta själv så ser jag ingen anledning att köpa dem någon annanstans. Sist bytte jag 3 kassetter som hade läckt ur gasen, det handlade om knappt över tusenlappen för alla 3, visserligen
24 svar · 19,7k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: En intressant detalj i sammanhanget är att jag faktiskt slutade slötitta på tv när jag köpte hus (ett renoveringsobjekt). Det kan vara filmduken som är onödig? ;)
38 svar · 10,0k läst
·
Kenneth Hedlund
Kenneth Hedlund: [citat] Tusen tack @Wieslaw, vad jag har letat, nu hittade jag dem äntligen :)
6 svar · 9,7k läst
·
S
Solskensbonden: [citat] Tack så mycket! Då är du bättre på att googla än mig, jag satt i en halvtimme tills jag gav upp och ställde frågan här!
4 svar · 1,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Börja gärna med vitmålade foder, t.ex. detta: [bild] https://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=13&product=684#product
2 svar · 4,4k läst
·
C
cpalm: [citat] Ja, jag sitter i exakt samma båt här. Vi kommer att satsa på ett bra larm, men just nu håller man mest tummarna. Har också uppgraderat med godkända låsbeslag och sånt, men i ärlighetens namn så är det inte så knepigt att krossa ett fönster eller förvandla hela dörren till kaffeved med några välriktade sparkar. Vårt hus ligger dessutom ensligt så tjuvarna skulle kunna
16 svar · 3,3k läst
·
L
Lasselano: Ser man i Inwidos (Swedoor-koncernens namn) andra manual ang ytterdörrmontage, så sägs det tydligt att det ska klossas och drevas o.s.v. enligt samma förfarande som ett fönstermontage. Jag tycker inte de två manualerna överensstämmer så bra?[/QUOTE] Hej, Det kan bero på att Swedoor ingår i JELD-WEN-koncernen, inte Inwido.
15 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.