Hej
Har köpt och monterat en ny altandörr.
Köpte vid ett senare tillfälle ett handtag som
inte passar då sprinten i handtaget skall vara 7mm och inte 8mm. Men förutom detta så ser jag att sprinten inte skall vara ”rak” då dörren är låst utan skall stå på en kant. Finns det handtag som man själv kan justera så att de pekar nedåt då dörren är låst? Vad heter isåfall dessa handtag? Eller är dörren felkonstruerad?

tacksam för svar

En bild av problemet skulle underlätta.
Räcker det inte med att fila ner sprinten?

Nä, det räcker inte att fila ner, för om jag låser dörren så kommer handtaget inte att ”peka” nedåt. Det kommer ”peka” snett då sprinten ej är ”rak” då dörren är låst.

Pekar inte handtaget nedåt i låst läge, då har inte spanjoletten kommit i låsläge. Då behöver antagligen dörren justeras eller räcker det att smörja låspiggarna som ska gå in i karmen.

Tack för svar.
Men hur justerar man dörren? Är det något som man själv kan göra?
Det är ett elite fönster, köpt 2018 på en svensk bygg firma.

Många låsbara handtag finns att beställa med 7mm sprint (fyrkantspinne) så det är inget bekymmer.
Däremot så är de raka 90graders som gäller när man låser.
Vad är det för fönster?
Har det ett mikroventilationsläge eller varför skulle roddaren vara vriden?
Kan du ta bilder av problemet?
Går det att få handtaget i "rätt" läge när du öppnar fönstret på vid gavel? Finns problemet endast vid stängd fönster.

Det är en Elit altandörr, inåtgående pardörr, ETID2-AL. Köpt 2018. Helt nytt.
Ganska säker att den inte har något
mikroventilationsläge.
Tyvärr kan jag inte ta bild förrän nästa vecka.
Jag Öppnar dörren med en flat skruvmejsel där sprinten skall sitta. När dörren är öppen så vrider jag med skruvmejseln tills det tar emot och jag så att jag ser att den blir stängd(haspar utfällda)
Dvs. Ett fjärdedelsvarv. När jag tittar i hålet där sprinten skall sitta så är hålet rakt.
Sedan när jag gör samma sak fast vrider åt andra hållet, dvs öppnar dörren( haspar infällda) så är hålet inte rakt.

Bästa svaret

I InDasHause skrev:
Det är en Elit altandörr, inåtgående pardörr, ETID2-AL. Köpt 2018. Helt nytt.
Ganska säker att den inte har något
mikroventilationsläge.
Tyvärr kan jag inte ta bild förrän nästa vecka.
Jag Öppnar dörren med en flat skruvmejsel där sprinten skall sitta. När dörren är öppen så vrider jag med skruvmejseln tills det tar emot och jag så att jag ser att den blir stängd(haspar utfällda)
Dvs. Ett fjärdedelsvarv. När jag tittar i hålet där sprinten skall sitta så är hålet rakt.
Sedan när jag gör samma sak fast vrider åt andra hållet, dvs öppnar dörren( haspar infällda) så är hålet inte rakt.
Det är när spanjoletten är reglad (stängd) som det ska vara rakt och det är det jag tycker du beskriver.
ETID2-AL Det är alltså sidohängda inåtgående pardörrar ur serien harmoni
https://www.elitfonster.se/fonster--altandorrar/elitfonster-harmoni-3-glas/harmoni-3-glas-etidl-al/
https://dam.inwido.se/files/20/12960/Produktblad EF Harmoni 3-glas 2019.pdf
Kipp-Dreh (tilt-sväng) dom har ingen låsbar spanjolett utan kompletteras med låsbart handtag, däremot ser jag inget om 7mm sprint (fyrkantspinne) men det är vanligt att dessa importerade spanjoletter har 7mm.
Det är möjligt att få lika låsning (samma nyckel) som resterande huset om ni har cylinderlås.

Redigerat:
  • Gilla
InDasHause
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.