Hej,

Vår ytterdörr behöver bytas och första tanken var en Swedoor Bering men efter att ha tittat runt lite här i forumet så är jag inte så säker längre. Får uppfattningan av att man bygger dessa dörrar med någon form av spånskiva som har en tendens till att svälla i kontakt med fukt. Nu är det tänkt att X antal färglager ska skydda dörren men vi vet alla att förr eller senare kommer fukten leta sig in. Även massiv trä sväller men det krävs mycket mer fukt vilket iallafall ger ett litet utrymme för att hantera problemet i tid.

Ett alternativ är att låta snickare producera en dörr och det är något vi kommer titta på men jag misstänker redan nu att priset kommer bli för högt.

Så då kommer vi tillbaka till de massproducerade, finns det någon dörr här som ni skulle kunna rekommendera och som inte lider fullt så mycket av defekter?

När vi byggde för 10 år sedan köpte vi en dörr från Dörrlagret.
Det står på fakturan att det är en "Dörr från SP-fönster", Lärkåsen 10x21 vit.
Ser ut så här:
larkasen ytterdorr.gif
Den kostade 5860 kr.
Ganska likt: https://www.bygglagret.se/ytterdorrar/dala-dorren-monica-glas__1023#width=10;height=21

Nåväl, efter 10 år funkar dörren utmärkt, inga fel eller skavanker finns.
Kvaliteten är alltså utmärkt. Så här ser det ut, farstukvisten kom till förra året:
Vit ytterdörr från SP-fönster i en farstukvist på en vitmålad byggnad med takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S snowjim skrev:
Hej,

Vår ytterdörr behöver bytas och första tanken var en Swedoor Bering men efter att ha tittat runt lite här i forumet så är jag inte så säker längre. Får uppfattningan av att man bygger dessa dörrar med någon form av spånskiva som har en tendens till att svälla i kontakt med fukt. Nu är det tänkt att X antal färglager ska skydda dörren men vi vet alla att förr eller senare kommer fukten leta sig in. Även massiv trä sväller men det krävs mycket mer fukt vilket iallafall ger ett litet utrymme för att hantera problemet i tid.

Ett alternativ är att låta snickare producera en dörr och det är något vi kommer titta på men jag misstänker redan nu att priset kommer bli för högt.

Så då kommer vi tillbaka till de massproducerade, finns det någon dörr här som ni skulle kunna rekommendera och som inte lider fullt så mycket av defekter?
Hej, kolla Ekstrands utbud. De är lite dyrare men ger också väldigt bra garantier.

Åsa Lund
Kvaliteten från Ekstrands är fantastisk! Vi har dörrar från dem och är mycket nöjda.
Som vanligt går kvalitet och pris hand i hand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.