Håller på att måla nytillverkade träfönster med linoljefärg. Funderar på om man brukar måla karmens utsida, dvs den som kommer att ligga invändigt mot muren. Har gjort grundstrykningen men funderar över om det räcker så, eller om jag bör göra alla strykningar för att bättre konservera träet?

Man behöver inte överdriva..........insidan av karmar har jag nog aldrig sett målade och det finns ju ingen anledning heller.

Microkatten
Förr i tiden målade man nog bara där det behövdes, dvs där det syntes. Många fönster/karmar målades troligen först när de var monterade, med tanke på att man ofta ser gamla karmar utan färg både på utsidan och där foder har suttit.

Själv har jag grundat och målat nya karmar med en strykning på utsidan bara för att. För att spara jobb kan jag tänka mig att endast grunda, men också se till att ändträ får lite extra olja på sig.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Fast i det stora hela är det ju en grav missuppfattning att trä måste skyddas överallt och så fort det får minsta lilla väta på sig så ruttnar det på en vecka. Riktigt så fungerar det ju inte. Att trä ruttnar sönder är ett modernt fenomen och beror inte på att trä inte tål vatten utan att man med moderna färger förhindrar trät från att torka ut.....

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.