Jo hur ser utsidan ut på alufönster som har spaltventil? Verkar inte sitta något alls, men kommer det verkligen in tillräckligt med luft under plåten?
Isåfall borrar man bara från insidan och monterar ventilen där om jag förstått det rätt utan extra hål i plåten

Intressant frågeställning - ska köpa fönster till en gavel och har fått ett kanonpris på fönster där man inte erbjuder spaltventil från fabrik. Funderar även på att köpa några till vardagsrummet men där vill jag ju ha någon form av ventilation. Fönsterna sitter i betongfasad så det vore en bra lösning...

Vill jag få ventilation så borrar jag alltså enligt blått streck och sätter bara en innerdel - är det korrekt?
Hur lätt är det att borra på exakt rätt ställe så man hamnar rätt på utsidan (kan inte vara många millimeter att spela på)?

• Teknisk ritning av fönstersektion med markerade mått och borrplats för eventuell spaltventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får mäta noga å borra rakt, börja borra med litet borr å markera på borret så du vet när du är igenom....försiiiktiiigt

Såg nu att du kan visst borra i det röda, är ju bara en stödkant som löper hela fönstrets bredd, du tar ju inte bort hela

Jag beställde de tre fönsterna till en början så får jag väl se hur det ser ut. Men på nya fönster så ser man ju aldrig någon utanpåliggande spaltventil utifrån så jag antar att vid fabriksurfräsning så är det enligt blå linje man borrar/fräser.

Ja så är det, det kommer luft ändå.
Man borrar ju inte igenom hela, ja mena bara att det gör ju inget om du träffar kanten litegrann om du kommer snett med borret, kanten försvinner ju inte helt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.