977 läst ·
2 svar
977 läst
2 svar
Insättning av ytterdörr?
Hej,
Vi har nyligen satt in en ny ytterdörr i garaget men har ett par funderingar innan jobbet slutförs.
När vi tog bort den gamla dörren såg vi att väggen består av mexitegel(fasad), tunn luftspalt, hålsten och puts(i den ordningen). Tyvärr hamnade karmskruven(med plugg) precis i kanten på hålstenen så för att undvika sprickor använde vi flera olika storlekar på borren tills vi nådde 10mm. Karmskruvarna var ganska lätta att dra i med stora spärhantaget, kanske för lätta. På någon av skruvarna blev det lättare längre in, troligen pågrund av hålsten eller möjligen att stenen sprack.
Efter att skruven satt ryckte och slet vi i karmen för att känna hur den satt och kunde då konstatera att den satt stumt på alla utom ett ställe, längst ner i ett hörn. Jag valde att sätta i en extra karmskruv en aning längre in mot mitten av hålstenen, märkligt nog gjorde den väldigt lite skillnad. Jag valde då att sätta ytterligare en i mexitegeln där det var klart tyngre att både borra och skruva iallafall tills stenen sprack!!
https://i.imgur.com/HKwFOpR.jpg
Jag skruvade in samtliga 3 karmskruvar extra långt och kan då konstatera att det fortfarande inte är helt stumt när man tar i rejält men rörelsen är minimal.
Om inte detta är acceptabelt så ser jag egentligen bara en lösning och det är att sätta fogskum, då försvinner dock möjligheterna med justeringar om något skulle sätta sig och det finns risk att karmen bågnar.
Ett annat problem jag ser nu är att karmskruven som sattes på utsidan måste säkras så att vatten inte kommer in, är det bara till att sätta mjukfog där eller räcker ett vanligt plastlock?
Man kan se på bilden att jag tillfälligt satt tejp mellan karm och vägg, vad tror ni om att sätta mjukfog där, typ tech7 eller borde man se till att få det plåtat?
MVH
PS. första ytterdörren jag monterar och det märks att det krävs erfarenhet för att göra detta på att snabbt och bra vis.
Vi har nyligen satt in en ny ytterdörr i garaget men har ett par funderingar innan jobbet slutförs.
När vi tog bort den gamla dörren såg vi att väggen består av mexitegel(fasad), tunn luftspalt, hålsten och puts(i den ordningen). Tyvärr hamnade karmskruven(med plugg) precis i kanten på hålstenen så för att undvika sprickor använde vi flera olika storlekar på borren tills vi nådde 10mm. Karmskruvarna var ganska lätta att dra i med stora spärhantaget, kanske för lätta. På någon av skruvarna blev det lättare längre in, troligen pågrund av hålsten eller möjligen att stenen sprack.
Efter att skruven satt ryckte och slet vi i karmen för att känna hur den satt och kunde då konstatera att den satt stumt på alla utom ett ställe, längst ner i ett hörn. Jag valde att sätta i en extra karmskruv en aning längre in mot mitten av hålstenen, märkligt nog gjorde den väldigt lite skillnad. Jag valde då att sätta ytterligare en i mexitegeln där det var klart tyngre att både borra och skruva iallafall tills stenen sprack!!
https://i.imgur.com/HKwFOpR.jpg
Jag skruvade in samtliga 3 karmskruvar extra långt och kan då konstatera att det fortfarande inte är helt stumt när man tar i rejält men rörelsen är minimal.
Om inte detta är acceptabelt så ser jag egentligen bara en lösning och det är att sätta fogskum, då försvinner dock möjligheterna med justeringar om något skulle sätta sig och det finns risk att karmen bågnar.
Ett annat problem jag ser nu är att karmskruven som sattes på utsidan måste säkras så att vatten inte kommer in, är det bara till att sätta mjukfog där eller räcker ett vanligt plastlock?
Man kan se på bilden att jag tillfälligt satt tejp mellan karm och vägg, vad tror ni om att sätta mjukfog där, typ tech7 eller borde man se till att få det plåtat?
MVH
PS. första ytterdörren jag monterar och det märks att det krävs erfarenhet för att göra detta på att snabbt och bra vis.
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
inte med dagens fogskum, när fogskummet kom i slutet på 70-talet då fick man kila mellan karm och dörr när man skummadeS snowjim skrev:
Klicka här för att svara