Hej,
Jag är relativt nyinflyttad i en bostadsrätt som byggdes tidigt 60-tal. Vid något tillfälle har tidigare bistadsinnehavare målat dörrarna vita, bytt till mässingshandtag samt monterat lister.

Min tanke är att få bort den gamla färgen och ta fram träet där under. Gissar att det behöver behandlas på något sätt efter att jag tagit bort färgen?

Vad tror ni är det smidigaste sättet att göra detta på eller tycker ni kanske tom att det är en riktigt dålig idé? Tacksam för input. Totalt är det 5 st dörrar som ska göras vid.

De alternativen jag kan komma på är:
  • Pensla på färgborttagningsmedel
  • Använda varmluftspistol
  • (Färgskrapa fast det känns som evighetsjobb)

Redigerat:
En speedheater kanske? Enklare än värmepistol!

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
Vet inte om detta hjälper dig men berättar ändå. Jag har precis bytt golv och rev ut de gamla vitmålade golvlisterna från 60-talet och de blev liggande ute på tomten i någon vecka. Det var nu i höstas och det regnade en del på dem. När jag skulle köra dem till tippen flagnade färgen helt och kvar blev hur fina trälister som helst. Ångrar lite att jag köpte nya.
Fast enklare är nog varmluft och skrapa.

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
En speedheater kanske? Enklare än värmepistol!
Vet inte vad det är, men får googla det :).

A Alexan skrev:
Vet inte vad det är, men får googla det :).
Ja, det var ju ingen billig historia, inget jag tänker köpa. Någon som kan rekommendera ställe där man kan hyra?

Ja, inget som är värt att köpa. Brukar finnas på Hygglo!

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
Lägger till att det är mycket bättre än värmepistol. Lättare att jobba med, ingen risk att få brännmärken osv. Det är såklart ändå inte helt lätt att få bort all färg till trärent. Du kommer att behöva slipa lite också. Inget enkelt projekt att få snyggt alla dörrar om det är många, men så värt det om det är bra dörrar i original.

Lägger till att det är mycket bättre än värmepistol. Lättare att jobba med, ingen risk att få brännmärken osv. Det är såklart ändå inte helt lätt att få bort all färg till trärent. Du kommer att behöva slipa lite också. Inget enkelt projekt att få snyggt alla dörrar om det är många, men så värt det om det är bra dörrar i original.

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Det låter väldigt bra, kommer bli en sådan ifall jag ska ge mig på det. Tvekar lite med tanke på hur mycket jobb det kan bli, men samtidigt så är jag ändå sugen på att ta fram original träutförande. En fördel är att det inte finns några dörrspeglar så det är plana ytor för det mesta. Vet inget om skicket under all färg dock :thinking:.

• Gilla
Kalrose
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.