Hej,

Har monterat ny ytterdörr till vårt garage och ska nu montera dörrbleck nere mot betongplattan.
Då "utsprånget" är ca 1 cm har jag svårt att förstå hur man ska få till uppviket mot dörrfodret på ett snyggt sätt.

Jag hittar inga bra bilder på nätet och att göra på samma sätt som för fönsterblec som har ett längre utsprång känns knöligt.

Hoppas bilderna kan förklara vad jag menar. Fodren är inte permanent monterade ännu, utan ska anpassas efter uppviket på blecket.

Någon som har en idé?
 
  • Hand håller ett dörrbleck framför en nyinstallerad ytterdörr i grått med fokus på anpassning till betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en nyinstallerad ytterdörrtröskel mot betongplatta med 1 cm utstick, omgivet av sten och obehandlat trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åk till en plåtslagare, så får du en plåtvinkel tillverkad
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Åk till en plåtslagare, så får du en plåtvinkel tillverkad
Tack för svaret. Skulle du kunna utveckla svaret lite? Hur skulle en plåtslagare ha gjort detta?
 
En plåt knäckt som ett L, men vänt upponer..
Instoppat bakom smygbrädan
 
Tomture61
Nu sitter min tröskel dikt mot plattan men annars ser tröskeln lika ut .
Åkte till en plåtis , med tröskeln och bilder / mått .

Blev en L formad plåt med dubbelvik i den ände som ska in i tröskel + små uppvik i ändarna .

En fråga ang monteringshöjden på din tröskel , går det att stå på tröskeln utan att det sviktar ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu sitter min tröskel dikt mot plattan men annars ser tröskeln lika ut .
Åkte till en plåtis , med tröskeln och bilder / mått .

Blev en L formad plåt med dubbelvik i den ände som ska in i tröskel + små uppvik i ändarna .

En fråga ang monteringshöjden på din tröskel , går det att stå på tröskeln utan att det sviktar ?
Det sitter en kloss mitt under tröskeln så det är stabilt. Men jag blev lite förvånad att snickaren inte satte den direkt mot plattan.

Angående plåten lyckades jag få till det efter lite övning på en spillbit. Jag klippte ett snitt i viket annars fick jag inte till det. Men då detta är skyddat bakom fodret och sitter under tröskelnivå så blir det troligtvis inga allvarliga skador om det skulle läcka i skarven. Sen blir det silikon också. Så det får duga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.