Hej,
Har monterat ny ytterdörr till vårt garage och ska nu montera dörrbleck nere mot betongplattan.
Då "utsprånget" är ca 1 cm har jag svårt att förstå hur man ska få till uppviket mot dörrfodret på ett snyggt sätt.
Jag hittar inga bra bilder på nätet och att göra på samma sätt som för fönsterblec som har ett längre utsprång känns knöligt.
Hoppas bilderna kan förklara vad jag menar. Fodren är inte permanent monterade ännu, utan ska anpassas efter uppviket på blecket.
Någon som har en idé?
Har monterat ny ytterdörr till vårt garage och ska nu montera dörrbleck nere mot betongplattan.
Då "utsprånget" är ca 1 cm har jag svårt att förstå hur man ska få till uppviket mot dörrfodret på ett snyggt sätt.
Jag hittar inga bra bilder på nätet och att göra på samma sätt som för fönsterblec som har ett längre utsprång känns knöligt.
Hoppas bilderna kan förklara vad jag menar. Fodren är inte permanent monterade ännu, utan ska anpassas efter uppviket på blecket.
Någon som har en idé?
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Åk till en plåtslagare, så får du en plåtvinkel tillverkad
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
En plåt knäckt som ett L, men vänt upponer..
Instoppat bakom smygbrädan
Instoppat bakom smygbrädan
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Nu sitter min tröskel dikt mot plattan men annars ser tröskeln lika ut .
Åkte till en plåtis , med tröskeln och bilder / mått .
Blev en L formad plåt med dubbelvik i den ände som ska in i tröskel + små uppvik i ändarna .
En fråga ang monteringshöjden på din tröskel , går det att stå på tröskeln utan att det sviktar ?
Åkte till en plåtis , med tröskeln och bilder / mått .
Blev en L formad plåt med dubbelvik i den ände som ska in i tröskel + små uppvik i ändarna .
En fråga ang monteringshöjden på din tröskel , går det att stå på tröskeln utan att det sviktar ?
Det sitter en kloss mitt under tröskeln så det är stabilt. Men jag blev lite förvånad att snickaren inte satte den direkt mot plattan.Tomture61 skrev:
Nu sitter min tröskel dikt mot plattan men annars ser tröskeln lika ut .
Åkte till en plåtis , med tröskeln och bilder / mått .
Blev en L formad plåt med dubbelvik i den ände som ska in i tröskel + små uppvik i ändarna .
En fråga ang monteringshöjden på din tröskel , går det att stå på tröskeln utan att det sviktar ?
Angående plåten lyckades jag få till det efter lite övning på en spillbit. Jag klippte ett snitt i viket annars fick jag inte till det. Men då detta är skyddat bakom fodret och sitter under tröskelnivå så blir det troligtvis inga allvarliga skador om det skulle läcka i skarven. Sen blir det silikon också. Så det får duga.
Klicka här för att svara

