Hej!
Installerat ett pvcfönster som jag inte får ordning på. Av någon anledning går inte fönstret att öppna, handtaget går upp och man hör att fönstret "lossnar" och öppnas någon millimeter men sen är det stopp. Har tittat på utsidan och man ser att låskolven går fint ur spår på båda sidor men ändå går det inte, känns som att det är vid handtaget som det stoppar då man kan trycka fönstret på sidorna o då se ut genom en springa. Någon som har nån ide om vad det kan vara vi missat? Funderade över om det kanske fanns någon transportspärr eller liknande som vi borde tagit bort innan montering.

• Närbild på ett stängt pvc-fönsters handtag i upplåst läge, med fokus på handtag och fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet.

Kan det vara så att karmens understycke buktar uppåt i mitten, så att bågen tar i?
Vet du hur fönstret är fäst? Är det fäst med fogskum?

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Hej och välkommen till forumet.

Kan det vara så att karmens understycke buktar uppåt i mitten, så att bågen tar i?
Vet du hur fönstret är fäst? Är det fäst med fogskum?
Tack så mycket!
Har kollat med vattenpass och karmen är rak, fönstret sitter med 2 skruv i karmen på vardera långsida av fönstret, sedan fäst med lågexpanderande fogskum runt om från utsidan, dock va problemet med öppningen redan innan fogskummet kom på plats.

Om det har satt sig kan det hjälpa att lyfta bågen när du ska öppna, sen kommer man åt att se lite mer om det behöver justeras.

• Gilla
Saannddrraa och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att tänka mig att det finns någon transportsäkring som orsakar detta. Den borde varit EXTREMT TYDLIGT markerad i så fall.

Jag tror på att bågen tar i karmen av någon anledning. Det fanns inga hål för skruv i över- och understycke?
Hur brett är fönstret?

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag har svårt att tänka mig att det finns någon transportsäkring som orsakar detta. Den borde varit EXTREMT TYDLIGT markerad i så fall.

Jag tror på att bågen tar i karmen av någon anledning. Det fanns inga hål för skruv i över- och understycke?
Hur brett är fönstret?
Ska prova att lyfta i bågen och se om det händer något. Fanns inga hål alls utan man fick borra hål själv, kan det spela in att det inte skruvades fast i över/underkant?
Det är ett 70x100 fönster

• Vy genom ett öppet 70x100 fönster under installation, verktyg syns, oskruvat i karmens över/underkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så smalt som 70 borde inte behöva fästas uppe och nere.

• Gilla
Saannddrraa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.