Hej! Vi tänkte byta gamla träfönster på vårt hus, en röd tegelvilla från 1959 till Elit Vision i aluminium. Idag sitter fönstrena en bra bit in i fasaden, i princip lika långt in som tjockleken på teglet. Vi skulle vilja sätta de nya fönstrena i liv med tegelfasaden för att på så sätt få en luftigare känsla inne och kunna ha invändiga fönsterbrädor som inte sticker ut alltför mycket i rummet. Detta skulle ju innebära att vi måste fästa de nya fönstrena i teglet. Finns det något som talar emot att vi gör så eller är det bara att tuta å köra?

Tack på förhand!

S
Du har antagligen en ventilerad luftspalt bakom teglet. Det blir en kraftig köldbrygga om fönstret sitter så långt ut.

• Gilla
Salladen
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du har antagligen en ventilerad luftspalt bakom teglet. Det blir en kraftig köldbrygga om fönstret sitter så långt ut.
Säkert är det som du säger. Precis sånt jag behöver veta :) Om man väljer att ändå flytta ut fönstrena, borde man inte kunna isolera bort ev. köldbrygga på något vis? Har ju sett flertalet tegelvillor i vårt område, ungefär samma årtal, som har fönstrena avsevärt mycket längre ut än hos oss. Om inte i liv med fasaden så nästintill.

Hur valde ni att göra? Vi håller på att sätta panel på vårt tegelhus och efter första fönstret så kändes det ganska givet att flytta ut fönstren! Om vi valt att inte göra de så hade den utvändiga smygen landat på 23cm. Vi valde att flytta så dom livar med fasaden. Hoppas att vi lyckas få bort eventuella köldbryggor men det återstår att se till vintern

• Gilla
bendu309
  • Laddar…
M Madde-! skrev:
Hur valde ni att göra? Vi håller på att sätta panel på vårt tegelhus och efter första fönstret så kändes det ganska givet att flytta ut fönstren! Om vi valt att inte göra de så hade den utvändiga smygen landat på 23cm. Vi valde att flytta så dom livar med fasaden. Hoppas att vi lyckas få bort eventuella köldbryggor men det återstår att se till vintern
M Madde-! skrev:
Vi har inte bytt fönster än men det lutar nog ut att vi gör samma som ni, att vi flyttar ut och försöker isolera bort ev köldbrygga :)

S
Jag tänker spontant att de nya fönsterna är såpass mycket tätare än original, att det jämnar ut sig hyfsat med köldbryggan...?

• Gilla
bendu309
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Jag tänker spontant att de nya fönsterna är såpass mycket tätare än original, att det jämnar ut sig hyfsat med köldbryggan...?
Ja har också tänkt lite i dom banorna :) De gamla fönstren vi har nu är ju från 1959 och har nog galet dåliga u-värden.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Mitt hus är byggt 1957, och orginal satt fönsterna faktiskt väldigt långt ut. Men när jag satte nya fönster så satte jag dem minst lika långt ut. Det var dock ett himla helvete att fästa dem, när huset byggdes så teglade de nog runt fönsterna och spikade fast fönsterna snett in mot reglarna osv.

Går ju inte göra på riktigt samma vis med ett par nya alu/trä fönster som man gärna fäster med skruv, så de blev lite klabbande.

Så med det sagt, ta det lugnt å metodiskt och låt de ta sin lilla tid för att få till en bra lösning

• Gilla
bendu309
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Mitt hus är byggt 1957, och orginal satt fönsterna faktiskt väldigt långt ut. Men när jag satte nya fönster så satte jag dem minst lika långt ut. Det var dock ett himla helvete att fästa dem, när huset byggdes så teglade de nog runt fönsterna och spikade fast fönsterna snett in mot reglarna osv.

Går ju inte göra på riktigt samma vis med ett par nya alu/trä fönster som man gärna fäster med skruv, så de blev lite klabbande.

Så med det sagt, ta det lugnt å metodiskt och låt de ta sin lilla tid för att få till en bra lösning
kommer du ihåg hur du fäste dom?
Vi satt stående 28x70 på tegelväggen med fasadplugg som vi spikade panelen i. När vi igår flyttade ut första fönstret så fanns det inget annat än 28x70 att fästa fönstret i så det fick bli de vi skruvade i sen låg expanderande fog runt hela karmen. Sitter tre skruv på varje sida samt två nivåskruvar nertill.
Men ett av fönstren är inte öppningsbart och jag tror att detta sitter med järn och detta gör mig då osäker på vart vi ska fästa järnet i eftersom vi, iallafall på fönstret vi flyttade igår, inte gick att skruva fast i fasaden därav fanns inget annat alternativ än att skruva i 28x70 som satt som en ram runt fönstret. så har du idéer på hur vi fäster det icke öppningsbara om vi inte kan skruva i teglet?

Det stora fönstret till vänster på ena bilden är det icke öppningsbara fönstret jag pratar om

Kanske vart en aning rörigt i texten

• Vit panelvägg med icke-öppningsbart fönster, träplank och pall framför på trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med vita tegelväggar och stort icke öppningsbart fönster till vänster, trätrapp och leksaker på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
M Madde-! skrev:
kommer du ihåg hur du fäste dom?
Vi satt stående 28x70 på tegelväggen med fasadplugg som vi spikade panelen i. När vi igår flyttade ut första fönstret så fanns det inget annat än 28x70 att fästa fönstret i så det fick bli de vi skruvade i sen låg expanderande fog runt hela karmen. Sitter tre skruv på varje sida samt två nivåskruvar nertill.
Men ett av fönstren är inte öppningsbart och jag tror att detta sitter med järn och detta gör mig då osäker på vart vi ska fästa järnet i eftersom vi, iallafall på fönstret vi flyttade igår, inte gick att skruva fast i fasaden därav fanns inget annat alternativ än att skruva i 28x70 som satt som en ram runt fönstret. så har du idéer på hur vi fäster det icke öppningsbara om vi inte kan skruva i teglet?

Det stora fönstret till vänster på ena bilden är det icke öppningsbara fönstret jag pratar om

Kanske vart en aning rörigt i texten
Sitter ens isolerglaskasetten innanför luftspalten mellan tegel och panel? Lär bli kraftigt kallras på glasrutan och i fönstersmygen.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Sitter ens isolerglaskasetten innanför luftspalten mellan tegel och panel? Lär bli kraftigt kallras på glasrutan och i fönstersmygen.
Nej den sitter utanför. Vi har isolerat översta ytan runt luftspalten med isolering samt fogskum, oljad masonit som en ram över de sen kommer vi lägga drevremsa innanför hela smygen på alla 4 sidor.
Fasadväggen är totalt 40cm bred och ärligt så har vi ”klagat” på att huset är för varmt under den kallaste tiden på året trots att vi knappt har värme på. Fattar inte hur huset som är byggt på 60 talet kan vara så varmt! Nu kan man såklart inte utvärdera allt på ett dygn men natten till idag så var det strax över -10 grader och rummet som varit stängt under natten är varmt och inget kallras vad jag kunde känna vid 04.00 imorse när jag stod länge med händerna vid fönstret och gick och jämförde med dom andra som vi inte flyttat på än. Och då har vi inte isolerat bakom smygen än... En vanlig vinter är det ca -10 till -15 grader här där vi bor med givetvis vissa dagar som kan var något kallare men det brukar hålla sig däromkring.
Så med tanke på vad jag skrev tidigare om värmen i huset så tänker jag att lite kallras inte skulle vara hela världen. Men det återstår att se till vintern om jag får äta upp den tanken

S sinuslinus skrev:

Eller inte utanför luftspalten mellan tegel och panel. Jag läste lite för fort och trodde att du syftade på luftspalten mellan tegel och innervägg.

Ca 80 procent av fönstret sitter på teglet och resten sitter i luftspalten mellan tegel och panel

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.