Vi bor i en sekelskifteslägenhet där dörrarna är så pass gamla att träfibrerna börjat ge upp. Bland annat har vi ett handtag som lossnat på grund av att skruvarna har lossnat och "dragit sönder" trät. I bifogad bild ser ni även att förra ägaren har försökt göra nya hål och roterat metallskivan till handtaget så att skruvarna hamnat på ett "nytt" ställe. Antagligen har det hållt tillfälligt innan den lossnade igen och nya hål gjordes. Uppenbarligen fungerar ju inte den lösningen så jag undrar om ni har tips på hur man kan få till en hållbar lösning. Finns det ex. Något man kan kleta på de trasiga delarna som man kan skruva i? Det ska tilläggas att cylindern inte har hål som möjliggör en genomgående dörrskruv.
Jag har haft liknande problem med våra äldre dörrar. För mig fungerade det bra att borra upp hålet och limma dit en träplugg som sedan kapas av i rätt längd.F Fredrikk85 skrev:Vi bor i en sekelskifteslägenhet där dörrarna är så pass gamla att träfibrerna börjat ge upp. Bland annat har vi ett handtag som lossnat på grund av att skruvarna har lossnat och "dragit sönder" trät. I bifogad bild ser ni även att förra ägaren har försökt göra nya hål och roterat metallskivan till handtaget så att skruvarna hamnat på ett "nytt" ställe. Antagligen har det hållt tillfälligt innan den lossnade igen och nya hål gjordes. Uppenbarligen fungerar ju inte den lösningen så jag undrar om ni har tips på hur man kan få till en hållbar lösning. Finns det ex. Något man kan kleta på de trasiga delarna som man kan skruva i? Det ska tilläggas att cylindern inte har hål som möjliggör en genomgående dörrskruv.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Klicka här för att svara