Hej
Förra året installerade jag yale doorman, men misstänker att jag gjort något fel.
jag måste dra i dörren ganska hårt för att den ska gå igen och låsa.
när jag tittar på slutblecket så verkar man kunna justera det?
Eller måste jag ta bort slutblecket och flytta fram det ännu mer?
Förra året installerade jag yale doorman, men misstänker att jag gjort något fel.
jag måste dra i dörren ganska hårt för att den ska gå igen och låsa.
när jag tittar på slutblecket så verkar man kunna justera det?
Eller måste jag ta bort slutblecket och flytta fram det ännu mer?
Om du tvingas dra hårt i dörrbladet så tar det troligtvis i någonstans.
Det du kan justera med slutblecket är om den glappar när den är stängd alltså så dörrbladet måste dra igen mer för att stänga alltså öka plösmåttet.
Om du vill minska plösmåttet så måste slutblecket flyttas ut eller byta till ett slutbleck som är bättre lämpat till rådande förutsättningar..
Det du kan justera med slutblecket är om den glappar när den är stängd alltså så dörrbladet måste dra igen mer för att stänga alltså öka plösmåttet.
Om du vill minska plösmåttet så måste slutblecket flyttas ut eller byta till ett slutbleck som är bättre lämpat till rådande förutsättningar..
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
ja alltså dörrbladet tar inte i någonstans utan man kan stänga dörren men yale är på autolås och då ger det ett felljud och man får dra igen dörren någon cm till så låser dörren...1 123abc skrev:Om du tvingas dra hårt i dörrbladet så tar det troligtvis i någonstans.
hade hoppats att man kunde justera den så dörren kan autolåsa utan att behöva montera bort slutblecket. känns svårt att flytta ut det 0.5-1cm utan att skruva i samma hål...
tack för svaret
Är det så att den hänger sig på fallkolven (fiskstjärten) och du behöver smörja den med rätt fett (glidyta) för att den ska gå igen lätt?
Om du får dra igen någon cm så krävs antingen en glidyta eller så är det något fel med dörrbladet i dörrmiljön.
Lämpligt fett är ASSA "Låsfett för elektriska och mekaniska lås" eller lite vanligt vaselin fungerar.
Lägg lite fett på fallkolven och dra sedan igen dörren några gånger och dra sedan bort överblivet fett med fingret det kan även krävas glidyta för förreglingskolven.
Det finns även märken i fodret för förreglingskolven så kanske hänger den sig mot fodret/salningen som verkar sitta väldigt nära eller är det karmens profil?
Har du något som drar igen dörren (dörrstängare) eller slår du igen dörren när den inte stänger sig ordentligt?
Om du får dra igen någon cm så krävs antingen en glidyta eller så är det något fel med dörrbladet i dörrmiljön.
Lämpligt fett är ASSA "Låsfett för elektriska och mekaniska lås" eller lite vanligt vaselin fungerar.
Lägg lite fett på fallkolven och dra sedan igen dörren några gånger och dra sedan bort överblivet fett med fingret det kan även krävas glidyta för förreglingskolven.
Det finns även märken i fodret för förreglingskolven så kanske hänger den sig mot fodret/salningen som verkar sitta väldigt nära eller är det karmens profil?
Har du något som drar igen dörren (dörrstängare) eller slår du igen dörren när den inte stänger sig ordentligt?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden