Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.
Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?
Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?
Listpris på 2st fönster ligger på ca 15.600 plus moms, iom att höjdmåttet är icke modulmått blir det dyrare.
Listpris på 2st modulare 13 x13 på ca 13.000 plus moms
I materialpriset ingår det mer än bara fönster.
Dock är montagekostnaden hög!
Listpris på 2st modulare 13 x13 på ca 13.000 plus moms
I materialpriset ingår det mer än bara fönster.
Dock är montagekostnaden hög!
Om man nu leker med tanken att det är plåtslagare med i bilden, då skulle det innebära att både material och arbetskostnad skulle sjunka avsevärt om jag tex valde trä istället för plåt, kanske kan vara värt att fundera på det.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Nej, om plåtslagare är inblandad, så gäller det fönsterbleck. Det behövs oavsett om du har träfönster eller annat material.
Jag tycker att priset är väldigt högt, framförallt på arbetstiden, men jag tror att du får räkna med mer tid per fönster om du byter två, än om du byter hela huset.
Ta in pris från någon mer, det kan ju vara så att den du frågade redan har en tjock orderbok och tar i lite.
Ta in pris från någon mer, det kan ju vara så att den du frågade redan har en tjock orderbok och tar i lite.
Det finns ju lite andra aspekter i detta. Bor du ute på landet? Finns de byggställning? Eller ska detta byggas upp och rivas? Ligger återvinningwn i närheten eller är det ett par mil till denna?
Tidsmässigt är 4 h per enhet rimligt exklusive ställtider osv men det är svårt att uttala sig om när förutsättningar är oklar.
Tidsmässigt är 4 h per enhet rimligt exklusive ställtider osv men det är svårt att uttala sig om när förutsättningar är oklar.
Firman ligger ca 10 minuter från mig. Jag fick inte intrycket av att någon ställning behövdes när jag pratade med snickaren. Men ja jag bor ute på vishan så att säga. Återvinningcentralen ligger ca 5 min ifrån mig.E epw skrev:Det finns ju lite andra aspekter i detta. Bor du ute på landet? Finns de byggställning? Eller ska detta byggas upp och rivas? Ligger återvinningwn i närheten eller är det ett par mil till denna?
Tidsmässigt är 4 h per enhet rimligt exklusive ställtider osv men det är svårt att uttala sig om när förutsättningar är oklar.

