Min dotter har blivit tonåring och vill kunna låsa sin dörr ibland...
Har Ni några förslag på vilken typ av lås jag ska kolla efter?

Helst ett som går att öppna utifrån vid nödfall (astmaattack).

Tror att mitt befintliga låshus är ett ASSA 404, men tänkte byta om jag hittar ett bra lås.

Tack på förhand!

Jag hade sagt nej tills dess att hon är vuxen och betalar hyra.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Badrumslås?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
P
I ILoveFunkis skrev:
Min dotter har blivit tonåring och vill kunna låsa sin dörr ibland...
Har Ni några förslag på vilken typ av lås jag ska kolla efter?

Helst ett som går att öppna utifrån vid nödfall (astmaattack).

Tror att mitt befintliga låshus är ett ASSA 404, men tänkte byta om jag hittar ett bra lås.

Tack på förhand!
Låsa inifrån eller utifrån,funkar det inte med bef nyckel?

Handyman 1 skrev:
Fanns ingen nyckel när jag flyttade in, men det är en bra idé! Ska definitivt kolla efter det när jag köper nytt låshus.

Tusen tack!

• Gilla
1
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jag hade sagt nej tills dess att hon är vuxen och betalar hyra.
Tack för det goda rådet. Det var väldigt vänligt.

Låset var mitt förslag och inte hennes.

Vad det gäller hyran, så vet hon vad som gäller: Börjar hon läsa på universitetet efter gymnasiet behöver hon inte betala någon hyra. Fullföljer hon utbildningen säljer jag min lägenhet och köper en lägenhet till henne.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
I ILoveFunkis skrev:
Tack för det goda rådet. Det var väldigt vänligt.

Låset var mitt förslag och inte hennes.

Vad det gäller hyran, så vet hon vad som gäller: Börjar hon läsa på universitetet efter gymnasiet behöver hon inte betala någon hyra. Fullföljer hon utbildningen säljer jag min lägenhet och köper en lägenhet till henne.
Jag minns hur jag var som tonårstjej :oops:

Toppenförälder, precis samma upplägg som jag kommer ha för mina barn (utom försäljningen av bostaden då):heart:

• Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Problem uppstår om nyckeln sitter kvar i låset på en ASSA 404 vilket den ofta gör när någon låser in sig.
Däremot är det låshus du länkade en bra lösning med låscylinder på utsidan och vred på i insidan, om det måste fungera riktigt akut så kan man ha vred på båda sidor men då blir det onödigt med att låsa.
Det enda med det länkade låshuset är att låscylindern sitter upp och ner men det är för att det är ett norskt låshus och låscylindrar sitter upp och ner i Norge.

Violina Violina skrev:
Jag minns hur jag var som tonårstjej :oops:

Toppenförälder, precis samma upplägg som jag kommer ha för mina barn (utom försäljningen av bostaden då):heart:
Hon är tvärtemot mig .
Lugn som en filbunke.

Jag frågade henne om hon ville ha ett lås, men det ville hon inte. Hon lät väldigt frågande.
(Tänkte ändå fixa ett eftersom jag målar om dörren. Nyckeln gömmer jag om hon får besök av en pubertal kille).

• Gilla
Violina
  • Laddar…
P
1 123abc skrev:
Problem uppstår om nyckeln sitter kvar i låset på en ASSA 404 vilket den ofta gör när någon låser in sig.
Däremot är det låshus du länkade en bra lösning med låscylinder på utsidan och vred på i insidan, om det måste fungera riktigt akut så kan man ha vred på båda sidor men då blir det onödigt med att låsa.
Det enda med det länkade låshuset är att låscylindern sitter upp och ner men det är för att det är ett norskt låshus och låscylindrar sitter upp och ner i Norge.
Ja,du har rätt,den sitter upp och ner,tänkte inte ens på det! heia Norge! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.