Hej! Har TVÅ låscylindrar på dörren, en på utsidan och en på insidan... tillsammans med ett vred.

Låskolven på utsidan har fått någon skada så nycklar kärvar, vilket de inte gör på insidan.

Då vi har 7 nycklar i bruk för dörren så funderar jag helt sonika att byta plats på låskolvarna? Eller tänker jag helt fel? Inte öppnat upp ännu för att se hur det ser ut dock, men blir väl morgondagens projekt:-)

Bilder:
Dörrkarm med dubbla låscylindrar och dörrvred, tecken på slitage syns på den yttre cylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låscylinder med vred på en dörr, synbara skador runt låset.
Skapa konto
En vit ytterdörr med två låscylindrar och ett vred, en person i mörk jacka delvis i bild.
Skapa konto

Eller ska man byta ut det hela mot ett Yale Doorman eller liknande... om det går

Första frågan är om låset är ditt ansvar i en lägenhet?
Kan vara ett låssystem med servicenycklar och huvudnyckar.

David-O David-O skrev:
Första frågan är om låset är ditt ansvar i en lägenhet?
Kan vara ett låssystem med servicenycklar och huvudnyckar.
Bostadsrätt så väldigt tveksam att det skulle vara servicenycklar hit. För ytterdörr / förråd mm så är det separat nyckel plus att jag sett grannfastigheter med Yale's :-)

Du kan nog ta det som stökar till en låssmed för att fixa det, känns ju bättre när allt funkar. Antar att du kört på med låsolja och att det inte hjälper?

Ok, skulle kolla med vicevärd ändå.
Sedan tror jag inte det går byta plats på cylindrarna, den inre har externa skruvhål under kåpan.
Antingen passar det inte eller så kanske man kan öppna med skruvmejsel om kåpan kan tas loss utifrån?
Två dörrcylindrar och nyckelknippa, möjliga externa skruvhål synliga under ena cylindern.
Skapa konto

Det ska sitta spärrstift för skruvarna som bara går att ta ut när nyckeln sitter i och är i ett visst läge.

• Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
Nej du ska inte sätta vända låscylindrarna så du får insidans låscylinder på utsidan.
Varför inte bara ta med låscylindern till en låssmed och be om en omläggning eller köpa nya låscylindrar eller Yale Doorman.

PS det är inget låssystem.

S
1 123abc skrev:
Nej du ska inte sätta vända låscylindrarna så du får insidans låscylinder på utsidan.
Varför inte bara ta med låscylindern till en låssmed och be om en omläggning eller köpa nya låscylindrar eller Yale Doorman.

PS det är inget låssystem.

Varför just yale doorman? :O

S SueCia skrev:
Varför just yale doorman? :O
För att TS själv nämner det som ett alternativ.
Sedan är Yale Doorman det populäraste elektroniska låset för privata bostäder och produkten vänder sig även till gör-det-själv:are.
Även om L3 introduktion inte varit den bästa för en del så är V2N en välfungerande lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.