Hej

Vi håller på att byta källarfönster och undrar hur man bäst gör på utsidan. Snickaren behövde knacka bort endel murbruk/puts runt för att kunna ta ut det gamla fönstret. Jag tycker det är snyggast att mura in källarföntret igen och måla i samma färg som grunden. Men, jag undrar, kan man strunta i fönsterbleck nedtill och mura nederkanten sluttande så att säga. Jag ser att det ofta är gjort så på andra (äldre) hus, men jag vet inte om det är bättre/sämre än fönsterbleck. Är ett gammalt sätt att göra det på och att nuförtiden ska man alltid ha fönsterbleck?

Vad säger ni? Hur gör man med vattenavrinning i källarfönster?

Tack!

B
lite sent svar... Vi böt fönster i ett hus från -43 i källardelen, skulle gissa att det var original, eller i vart fall väldigt gamla fönster. Utförandet hos oss var utan fönsterbleck, med fönstret helt i liv med väggen.

Eftersom panelen ovanför källaren sticker ut nån dm, så blir det ytterst sällan regn som träffar glasytan. De gamla fönstren var det bara ett som var dåligt i karmen, p.g.a. fukt innefrån huset. Övriga var superfriska. Även puts nedanför fönstret var felfritt, trots att det var gammalt.

Eftersom designen funkat för vårt hus, så ändrade vi inte på designen utan böt 1:1

Jag anar att det beror på vart i landet man bor, hur ofta det regnar lokalt på tvärsen så att säga, samt hur konstruktionen ovanför källarfönstret ser ut (överhäng). Kolla runt lite med grannar, om det finns grannar med liknande konstruktion, som haft hus länge, så får du ju en känsla för hur vad som funkar/inte funkar hos er.

• Gilla
villa_74
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.