Hej!
Satte in nya fönster i höstas och nu har jag börjat se rostprickar på dom nya fönsterbläcken. Dom gamla fönsterbläcken satt i 40 år utan att rosta. Har fönsterkillarna satt dit fel typ "plåt"? På bilar har man ju galvaniserad plåt, borde vara lika på fönster? Eller är det bara att det gått hål på rostskyddande färgen?
Första bilden visar hur det såg ut innan jag gnuggade på rostfläcken, andra efter. Ser ut som det kommer underifrån tycker jag.
Satte in nya fönster i höstas och nu har jag börjat se rostprickar på dom nya fönsterbläcken. Dom gamla fönsterbläcken satt i 40 år utan att rosta. Har fönsterkillarna satt dit fel typ "plåt"? På bilar har man ju galvaniserad plåt, borde vara lika på fönster? Eller är det bara att det gått hål på rostskyddande färgen?
Första bilden visar hur det såg ut innan jag gnuggade på rostfläcken, andra efter. Ser ut som det kommer underifrån tycker jag.
Garanterat är att när de skruvat blecket eller om det borrats och popnitats fast plåtar runt fönstret så har de missat att sopa bort spånet.
Tar man inte bort spånen blir det så där. Talar av egen erfarenhet.
Putsas bort med sidol eller autosol.
Tar man inte bort spånen blir det så där. Talar av egen erfarenhet.
Putsas bort med sidol eller autosol.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Är som sagt garanterat borrspån som inte sopats bort då rostar det och ser ut så går nästa jämt att putsa bort.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Tror också på spån. När man skruvar i dom små förstansade hålen eller rätt in i plåten blir det spån som lägger sig på fönsterblecket. Det är helt oskyddad metall så dom rostar fort. Gör rent blecken.
Skurmedel, borde finnas på Ica.