Hej,

Står i begrepp att installera Yale på min ytterdörr men är lite osäker på hur pass bra det kommer att fungera i dagsläget då dörren ”hänger snett”.

Gångjärnen ser ut att ha gjort sitt alternativt att de går att justera på något vis som jag inte begriper. Bifogar några bilder och tar tacksamt emot tips.

Allt gott,
Ytterdörr som hänger snett med synliga gamla gångjärn och slitage, behöver justeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun ytterdörr som hänger snett och lämnar en ojämn klyfta vid karmens övre hörn.
Skapa konto
Närbild på en röd dörrs gångjärn som ser slitet ut, vilket indikerar att dörren kan hänga snett.
Skapa konto
Slitet dörrgångjärn på en röd dörr som kan behöva justering för installation av Yale-lås.
Skapa konto
Närbild av en ytterdörrs övre gångjärn som verkar slitna eller feljusterade.
Skapa konto
Ytterdörr som hänger snett med synlig glipa vid överkant mot karmen.
Skapa konto

Kärvar dörren? Annars kan det nog fungera ändå. Min erfarenhet är att Yale klarar större toleranser än vad som står i manualen.

Steg 1 ser ju ut att vara att justera gångjärnen. De ser ju justerbara ut, mittendelen sticker ju mer eller mindre ut så bör ju gå att fixa. Det ska ju inte ta emot nedtill som det ser ut att ha gjort länge.

Hej,

Tack för svar.

Dörren tar i karmen till och från vilket tycks ha med vädret att göra, som synes på bilden så är färgen avskavd uppe i vänster hörn. Någon som har koll på hur man justerar dessa gångjärn?

Det är mycket möjligt att yale skulle fungera även nu då låskolven tycks gå fritt men det känns som om att det bara är en tidsfråga innan större bekymmer så det vore skönt att åtgärda innan installation.

Allt gott,

Hej,

Bumpar tråden då det är dags att ta tag i detta nu.

Gångjärnen ser ut att ha gjort sitt varför jag tänkte byta ut dessa mot nya för att slippa strul. Vill därför höra om någon har koll på vart man få tag i sen här typen av gångjärn? Bauhaus etc. verkar inte ha dolda likt dessa.

Tack på förhand:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.