1 586 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Krav på u-värde jämfört med kulturvärden?
Jag har ett k-märkt hus vars fönster tidigare är utbytta till moderna treglasfönster. I kommunens föreskrifter för området rekommenderas byte till äldre fönstertyp. Huset är inte tilläggsisolerat och hela husets u-värde torde vara relativt högt (som förväntat på ett nästan 100 år gammalt hus). Ventilationen är självdrag där tilluft behöver komma in och jag vill inte heller ha alltför täta fönster.
Om fönstren ska bytas till sådana som huset ursprungligen hade, d v s flaggfönster med lösa innerbågar (d v s endast två glas), vilka krav ställs då på u-värde? Moderna fönster med låga u-värden är ju inte "äldre fönstertyp" som kommunen efterfrågar. Vilka regler gäller här? Kan kommunen ställa krav på lågt u-värde vid byte till ursprunglig fönstertyp på ett k-märkt hus?
Om fönstren ska bytas till sådana som huset ursprungligen hade, d v s flaggfönster med lösa innerbågar (d v s endast två glas), vilka krav ställs då på u-värde? Moderna fönster med låga u-värden är ju inte "äldre fönstertyp" som kommunen efterfrågar. Vilka regler gäller här? Kan kommunen ställa krav på lågt u-värde vid byte till ursprunglig fönstertyp på ett k-märkt hus?
Så länge detta inte är bygglov finns det inga krav vid fönsterbyte. Tror dom kan få svårt att hävda något även vid lov.
Ett alternativ kan va 2+1 fönster, dessa har ett bra utseende utåt. Och ser hyfsade ut på insidan.
Ett alternativ kan va 2+1 fönster, dessa har ett bra utseende utåt. Och ser hyfsade ut på insidan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Generellt gäller att kulturvärden är överordnade tekniska krav, både i PBL och BBR. I det här fallet blir det lite knepigt eftersom fönstren redan är bytta, men jag tror som @larsbj att kommunen föredrar autentiska fönster framför lågt U-värde. Sedan går det ganska bra att få ner U-värdet ändå, även med lösa innerbågar, om man använder energiglas och bra tätning.
Finns finska fönster som både har bra u-värde och bra utseende som kan va ett alternativ.
https://www.mrdoorsandwindows.com/glas-fnster-c-15_52.html
https://www.mrdoorsandwindows.com/glas-fnster-c-15_52.html
Klicka här för att svara