I tag med att göra färdigt gäststuga. Nu har det kommit till fönsterfodren och vi upptäcker att det inte är rakt. Antingen är huset lite skevt eller fönstren snedmonterade. Hur mycket skall man acceptera det är inte vi som rest väggarna och noterat fönstren. Det gör jobbet med fönsterfoder betydligt besvärligare och mer tidskrävande.

Ett par bilder skulle nog vara lite mer upplysande :)

Samt lite mer bakgrund om hur allt gått till, har ni beställt bygget av någon firma?
Eller vilka delar i det hela har ni lejt in någon för att göra?

P
Om dom är sneda och skeva går väl att kontrollera med vattenpass om man vill.

Hej.

Det spelar ingen roll om huset är snett, fönstren ska vara raka annars funkar de inte som de ska.
Kryssmät fönsterkarmarna för att kolla om de är rätt monterade.

På vilken ledd är det snett?

Är de mer skeva än att de går att justera med karmskruven?

Mer info man kan säga att över delen av fönstren lutar utåt det syns med blotta ögat när man kollar där fönsterfodret skall monteras. Det är 1,2 cm bredare upptill än nedtill. Det är inte vi som rest huset eller monterat fönstren. Har bett byggledaren ringa för att ge förslag på lösning. Ni med kunskap vilken lösning är bäst och vad kan vi kräva. Har hittat annat smått och gott och blir så besviken detta är bara en del.

Börja med ett vattenpass och kolla om det är väggen eller fönstret som är problemet.. Men istort sätt så är det väl byggarens problem.. Reklamera

plåtrickard plåtrickard skrev:
Börja med ett vattenpass och kolla om det är väggen eller fönstret som är problemet.. Men istort sätt så är det väl byggarens problem.. Reklamera
Har mätt och det är ytterväggen som är sned och fönstrens är monterade att de skall följa innervägg. Hur reklamerar man? Skall de bygga om? Blir så ledsen och trött.

Ja dom får väl sätta fönstren efter väggen tänker jag, för jag tror inte dom kommer räta väggarna

Är gäststugan nybyggd eller är det en gammal byggnad som renoverats?

B Zlade skrev:
Är gäststugan nybyggd eller är det en gammal byggnad som renoverats?
Nybyggd

plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja dom får väl sätta fönstren efter väggen tänker jag, för jag tror inte dom kommer räta väggarna
fönstren är redan monterade men det är vi som har problemet med att fixa fönsterfoder till fönstren när det är bredare upptill och smalare nedtill, mycket extra arbete och inte snygga lösningar.

M MiaSthlm skrev:
fönstren är redan monterade men det är vi som har problemet med att fixa fönsterfoder till fönstren när det är bredare upptill och smalare nedtill, mycket extra arbete och inte snygga lösningar.
Då får dom väl komma tillbaka menade jag

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.