plåtrickard plåtrickard skrev:
Håller inte med, jag gör en del fönsterbleck i reinzink som ska drivas upp kanter på, då är det värme och slå försiktigt som gäller.. Men det spricker ibland iallafall, då blir det lödning..
Droppbleck är väl det enklaste tänkbara man kan vika i Zink (eller vilken plåt som helst). Om det spricker för dig måste det vara fel på tekniken. Här i (Tyskland) slår de alla möjliga klurigheter i Rheinzink utan att snubbla - måste ha med erfarenhet att göra ;)

N Nikorasu skrev:
Droppbleck är väl det enklaste tänkbara man kan vika i Zink (eller vilken plåt som helst). Om det spricker för dig måste det vara fel på tekniken. Här i (Tyskland) slår de alla möjliga klurigheter i Rheinzink utan att snubbla - måste ha med erfarenhet att göra ;)
Nu är det inte vanliga gavlar på ett droppbleck, utan en en gavel på en mini ränna med ett nerknäkt v...
Ja det kan absolut ha med erfarenheten att göra, jag har bara jobbat som plåtslagare i 30år....Men det är inte så vanligt med reinzink arbeten i mina områden.. Just dom här blecken sitter i en av våra domkyrkor, på insidan pga mängder av kondens på vintern..
Ganska stor skillnad på zink och reinzink matrial mässigt dock... Men funderar på att lägga patinerad reinzink på mitt eget hus när tiden tillåter...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.