Hej. Vi har installerat pardörrar i helglas på 2 ställen. De är nästan 2 meter breda.
Hade en kille över som justerade dörrarna lite då de kärvade på något ställe.
Då säger han, att det bästa är att inte ha dörrarna öppna samtidigt för drt blir tungt och karmen kommer flytta sig (hänga snett).
Vi köpte dörrarna för 6 månader sen och hela planen är att kunna ha dörrarna öppna samtidigt. För att förlänga rummet ut till uterummet / förlänga sovrummet ut till altanen.
Stämmer detta? Vad är meningen med att ha pardörrar om man inte kan ha dom öppna som var tanken. Nu är jag rädd för att ha dom öppna :s
Hade en kille över som justerade dörrarna lite då de kärvade på något ställe.
Då säger han, att det bästa är att inte ha dörrarna öppna samtidigt för drt blir tungt och karmen kommer flytta sig (hänga snett).
Vi köpte dörrarna för 6 månader sen och hela planen är att kunna ha dörrarna öppna samtidigt. För att förlänga rummet ut till uterummet / förlänga sovrummet ut till altanen.
Stämmer detta? Vad är meningen med att ha pardörrar om man inte kan ha dom öppna som var tanken. Nu är jag rädd för att ha dom öppna :s
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Kolla med tillverkaren/importören vad dom säger, känns lite konstigt om man inte ska kunna ha båda uppe men samtidigt så är det klart att det blir en jäkla belastning på karmen med 2 så stora dörrar öppna.
Han kanske tipsade dig bara om att har du inte båda öppna samtidigt så håller det längre
Han kanske tipsade dig bara om att har du inte båda öppna samtidigt så håller det längre
Så kanske det är, frågan är hur länge det är tänkt att hålla ^^nino skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 006 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 006 inlägg
Om du är orolig så kan du ha en kil under dörrbladet när dörren står öppen.
Sitter det inte en skruv genom varje gångjärn också?
Jag undrar vad karmen står på. Tröskeln ser ut att vara lägre än golvet.
Sitter det inte en skruv genom varje gångjärn också?
Jag undrar vad karmen står på. Tröskeln ser ut att vara lägre än golvet.
Dörren står på en regel som ligger på betonggolv med stansar emellan.S sinuslinus skrev:
Där är ingen Karmskruvar genom gångjärnen om det är det du menar.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 006 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 006 inlägg
Det ser ut som SP fönster och deras gångjärn har det.Eraze skrev:
https://spfonster.se/wp-content/uploads/2021/03/sp_tekniskinfo_balans_fonsterdorr.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden