Jag ska sätta ett halvrunt fönster på ett hus med stockpanel. Har kollat på nätet och sett att det ska vara ett överbläck som har samma rundning som fönstret. Detta ska monteras så att det sticker in under panelen. Finns sådana fönsterbläck med olika böjning att köpa eller måste man beställa hos plåtslagare? Eller ska jag helt enkelt göra en ”fuling” och sätta ett vanligt överbläck ock kamouflera det med samma färg som huset. Hölstret är 60 cm brett och 35 högt. Hur skulle ni gjort?
 
H Hedvig skrev:
Hölstret är 60 cm brett och 35 högt. Hur skulle ni gjort?
Hölstret?
Jag skulle nog gjort som du tänker, köpt ett fönsterbleck långt nog, och sedan klippt upp den vertikala "ståndaren" på kanske var sjuttiofemte mm och böjt/bockat plåten där.
Blir det snyggt? Tja, vad ser man på 10 meters håll?
 
  • Gilla
Hedvig
  • Laddar…
richardtenggren
Åk till plåtslagaren, det är sällan så dyrt!

Beställde alla våra fönsterbleck färdigbockade efter att jag tagit måtten själv, blev perfekta.
 
  • Gilla
Hedvig
  • Laddar…
Krilleman
Jag ställer mig i skaran att du ringer en plåtslagare!

"Min" plåtis, som jag fått på rekommendation av en god kamrat, har gjort all plåt huset jag precis sålt. Jag skulle aldrig ta in en annan plåtslagare trots att jag siktar på att köpa ett nytt hus ca 10 mil från denne entreprenör. Jag betalar han lätt för att sitta i bilen då jag vet hur bra det blir...
 
  • Gilla
Hedvig
  • Laddar…
Absolut att du ska ta en plåtslagare till hjälp. Förmodligen så sitter fönstret på gaveln på huset och då är det ett utsatt läge för regn. Se också till att blecket har en lutning så att vattnet från fasaden inte vill följa rundningen utan släpper från språnget. Samt att det finns en avledare på vardera sida om ändarna. Okay ett mera kostsamt utförande och kan kräva en mera krävande kunskap att få till på ett snyggt sätt. Men gör absolut inga inklipp i bleckets ståndsida ifall ni vill ha ett tätt resultat.
Gott Nytt År på er.
 
  • Gilla
Hedvig
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hölstret?
Jag skulle nog gjort som du tänker, köpt ett fönsterbleck långt nog, och sedan klippt upp den vertikala "ståndaren" på kanske var sjuttiofemte mm och böjt/bockat plåten där.
Blir det snyggt? Tja, vad ser man på 10 meters håll?
Hölstret ja! Nä fönstret. Jäkla telefon o hittade inget ställe att redigera.
Tack för tips iaf:D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.