Hej!

Är i projektet nu att tilläggsisolera min fasad och samtidigt göra ett fönsterbyte på hela huset.
Har kommit över 22st kopplade fönsterbågar till hyfsat pris. Ska väl tilläggas att jag trodde först att när jag åkte 30mil för att hämta dom att karmen var med då inget annat framkom... Snopen som man var fick jag ner priset och tog bågarna med mig.:crysmile::crysmile:

Tänkte be lite om råd angående tillverkningen.
Karmen kommer bära två bågar. Om jag då förstått det hela rätt kan karmen byggas i 2"5 och mittposten bör vara i 3"5 för att inte den utvändiga delen ska bli för smal när man fasar för bågarna?
Sedan är det rakvuxen fura som gäller? Har pratat med ett lokalt sågverk och han ska ta sig en titt på sitt lager.
Vad bör fuktkvoten vara på virket? kan jag stå i mitt kallgarage och pula eller måste jag låta virket ligga inne i värmen och stå där sedan?

Tänkte ge mig på att pröva göra ett ur spillvirke jag har först. Allt kommer göras med handverktyg/-maskiner förutom Planhyvlingen då (om jag inte ber sågen göra det åt mig :p).
Men vad är det minsta som krävs i verktyg för att kunna tillverka? Har det mesta men kanske man saknar något?

Den som kan och vet kan väl skriva en lista på virkesval och dimensionering samt minimum verktyg och verktyg som underlättar arbetet.

Tacksam för all information (y)

• Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Ingen som har lite tips? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.