Hej alla byggkunniga!

Vi behöver en ny ytterdörr till vår källare. Modulmåtten på den som sitter är 9x21 men själva tröskeln ligger i nivå med plattorna utanför och dörren har ca 1cm fri gång ovan plattorna när den öppnas.

Jag funderade på om vi kanske skulle beställa 9x20 istället för att tex få en tröskel om det mot förmodan skulle regna floder vid ngt tillfälle. Tanken är att hitta en hantverkare som sedan kan montera dörren.

Tacksam för input kring detta vore värdefullt för oss!
 
@
K Kolle64 skrev:
Hej alla byggkunniga!

Vi behöver en ny ytterdörr till vår källare. Modulmåtten på den som sitter är 9x21 men själva tröskeln ligger i nivå med plattorna utanför och dörren har ca 1cm fri gång ovan plattorna när den öppnas.

Jag funderade på om vi kanske skulle beställa 9x20 istället för att tex få en tröskel om det mot förmodan skulle regna floder vid ngt tillfälle. Tanken är att hitta en hantverkare som sedan kan montera dörren.

Tacksam för input kring detta vore värdefullt för oss!
Kanske rimligt att kontakta den hantverkare som sedan ska montera dörren? Då slipper du tråkiga överraskningar då dörren ska monteras...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kolle64 skrev:
Hej alla byggkunniga!

Vi behöver en ny ytterdörr till vår källare. Modulmåtten på den som sitter är 9x21 men själva tröskeln ligger i nivå med plattorna utanför och dörren har ca 1cm fri gång ovan plattorna när den öppnas.

Jag funderade på om vi kanske skulle beställa 9x20 istället för att tex få en tröskel om det mot förmodan skulle regna floder vid ngt tillfälle. Tanken är att hitta en hantverkare som sedan kan montera dörren.

Tacksam för input kring detta vore värdefullt för oss!
Hur ser det ut ovanför dörren om du kikar under fodret, finns det mellanrum så man kan flytta upp dörren?
 
M mattoys skrev:
Hur ser det ut ovanför dörren om du kikar under fodret, finns det mellanrum så man kan flytta upp dörren?
hej det är ett tegelhus så ser ut som en stålbalk ovan så inte möjligt att höja. Kan lägga in ett foto senare. Bra ide att höra med hantverkaren först, lång beställntid på dörren bara så drygt att vänta men trist om det blir fel!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.