1 646 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Pappersremsor till fönster med innanbågar
Hej,
Mina fönster har lösa innerbågar och jag tänkte täta dom med pappremsor.
Jag läste någonstans att man skulle täta ytterbågarna oxå förutom en bit på 10cm för ventilation. Stämmer det?
Jag har oxå hört att endast innebågar ska tejpas...
Någon som vet?
Mina fönster har lösa innerbågar och jag tänkte täta dom med pappremsor.
Jag läste någonstans att man skulle täta ytterbågarna oxå förutom en bit på 10cm för ventilation. Stämmer det?
Jag har oxå hört att endast innebågar ska tejpas...
Någon som vet?
Kan det skada att ha remsor på ytterbågarna oxå (alltså på insidan av ytterbågen) alternativt ha en lite tätningslist på den bågen.
Jag förstår att det är risk för kondens då men om man lämnar en bit o-tätad kanske det räcker, eller?
Jag är orolig att det drar mycket i ytterbågen och då kyler jag effektivt ner inner-rutan - dock har jag inget drag för innerrutan är ju tejpad.
Tänker jag fel?
Jag förstår att det är risk för kondens då men om man lämnar en bit o-tätad kanske det räcker, eller?
Jag är orolig att det drar mycket i ytterbågen och då kyler jag effektivt ner inner-rutan - dock har jag inget drag för innerrutan är ju tejpad.
Tänker jag fel?
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Tja, som du säger brukar man ju endast klistra innerfönstrena. Men om ytterbågarna är glesa så kan du delvis klistra även dem. Bara att pröva, och om du får kondens så är det bara att ta bort lite av klisterpappret tills det slutar bli kondens.
Testar det men klistar nog p-list på ytterbågarna och tar bort en bit om det behövs - tackBengtH skrev:
Du menar att tejpen på innerbågarna ska bort och kastas för att justera ytterbågarna? - Ja - det suger lite.. men när man justera in ytterbågarnas tätningslister behövar jag aldrig mer bry mig om ytterbågarna (iaf till plasten i listerna torkat) och jag bara tejpar innerbågarna varje höst..BengtH skrev:
Är det någon vesäntlig skillnad att täta ytterbågarna eller ska jag låta det vara och bara tejpa insidan? (Ja - jag tänker kWh..)
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Ytterbågarna ska inte tätas.
Är det alltså ett mindre problem om det drar runt karmen på ytterbågen om innerbågen är tejpad?imported_Benno skrev:
Jag tycker det låter bra men inte säker jag fattar hur det påverkar energiförlusten om ytterbågen är dragig eller tät..
Jag är nybörjare på detta för jag brukar inte täta innerbåge eller ytterbåge men med dessa energipriser så har jag tänkt om.. - så all hjälp mottages tacksamt och tack för de kommentarer som redan givits..
Klicka här för att svara