Ska ta ner grabbens innerdörr.
Dörren är installerad förra hösten och är ljudklassad. Den har alltså inte samma anordning för att häkta av gångjärnen som alla andra dörrar.
Hur tar jag av dörren från dessa gångjärn?

Jag gissar att man ska skruva ut skruvarna och att man då kan ta loss brickan som ser ut att ha ett "veck" som låser fast flärpen från gångjärnet.

Men vill inte stå här med en dörr som dråsat i golvet för att jag gissar...

• Närbild på en dörr och dess karm med Swedoor-märkning och DDK-gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du skruvar ut skruvarna ca 6-7mm på dörren uppe och nere, därefter tar du en morakniv eller dylikt och stoppar in i skåra på plasten och pillar ut metallblecket med piggen så kan du dra av dörren från gångjärnet. Är lite svårt att förklara. Man kan också skruva loss hela men är lätt att det blir märken då och att skruvhålen blir runddragna, viktigt att inte dra in blecket med skruven när du sätter tillbaks den. Utan se till att den är på plats innan man drar åt skruven

• Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Du skruvar ut skruvarna ca 6-7mm på dörren uppe och nere, därefter tar du en morakniv eller dylikt och stoppar in i skåra på plasten och pillar ut metallblecket med piggen så kan du dra av dörren från gångjärnet. Är lite svårt att förklara. Man kan också skruva loss hela men är lätt att det blir märken då.
OK.
Tack för förklaringen, fattar hur du menar.
Jag hade bara jagat ut skruvarna helt.
(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.