F fribygg skrev:
Vad är de nya fönstrens mått?
ja det är 10x10 men har inte mätt i cm, är det standard på 98x98cm då?

A ante.b skrev:
ja det är 10x10 men har inte mätt i cm, är det standard på 98x98cm då?
I Sverige är det standard att det faktiska karmmåtet är 20mm mindre än modulmåtten , det är karmskruven/hylsan avpassad för och därför blev jag tveksam då du först angav öppningsmåttet till 103x103cm.

Det finns förmodligen andra fungerande karmskruv än adjufix som bättre klarar de mått du beskriver.

F fribygg skrev:
I Sverige är det standard att det faktiska karmmåtet är 20mm mindre än modulmåtten , det är karmskruven/hylsan avpassad för och därför blev jag tveksam då du först angav öppningsmåttet till 103x103cm.

Det finns förmodligen andra fungerande karmskruv än adjufix som bättre klarar de mått du beskriver.
Kan man skruva på skiva eller bräda och fylla ut så att monteringshålet blir 100x100cm

Jag brukar göra hålet efter modulmåttet och sedan montera med karmhylsor. Att i ditt fall skruva på en plywood på sidorna ( i väggen) låter som en utmärkt ide. Så har jag gjort flera gånger och det gör arbetet med karmhylsorna enkelt också.

A ante.b skrev:
Kan man skruva på skiva eller bräda och fylla ut så att monteringshålet blir 100x100cm
Jo, men det räcker väl med en plyfaremsa på ena sidan om adjufixen klarar 23mm?

MathiasS MathiasS skrev:
Jag brukar göra hålet efter modulmåttet och sedan montera med karmhylsor. Att i ditt fall skruva på en plywood på sidorna ( i väggen) låter som en utmärkt ide. Så har jag gjort flera gånger och det gör arbetet med karmhylsorna enkelt också.
jo men nu är det inte ett nybygge så stämmer sådär med den som byggt.

Antar att plywood är starkare än en bräda så vilken typ ska det vara konstruktion eller är en finare i furu svagare?

ser de som monterar karmskruv att de inte har mothåll mellan regel och karm ska de inte vara kilar och ta bort dem sen?

Redigerat:
H
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H halj skrev:
[länk]
I kombination med:
[länk]

Skruv vet jag inte, har lättbetong så körde deras lättbetongskruv.
Distansbrickan var en nyhet för mig, med TS nya måttuppgifter(dagsljus bredd 1020mm) bör den lösa problemet på ett utmärkt sätt.

• Gilla
halj
  • Laddar…
A ante.b skrev:
jo men nu är det inte ett nybygge så stämmer sådär med den som byggt.

Antar att plywood är starkare än en bräda så vilken typ ska det vara konstruktion eller är en finare i furu svagare?

ser de som monterar karmskruv att de inte har mothåll mellan regel och karm ska de inte vara kilar och ta bort dem sen?
jag vet att det inte är ett nybygge. Jag menar att du anpassar hålet du har till modulmåttet genom att tex montera plywood.

Ta den billigaste sortens plugga du hittar, kallas tex byggplywood. Den har en relativt grov yta men det spelar ju ingen roll för dig.

när du använder karmHYLSOR fungerar hylsan både som kil och permanent fixering, inga kilar behövs. Du börjar med att lätt spänna ut hylsorna mot väggen och sedan är fönstret fixerat så att du kan finjustera det, därefter tar du fram skruvarna och drar fast allt.

F fribygg skrev:
Distansbrickan var en nyhet för mig, med TS nya måttuppgifter(dagsljus bredd 1020mm) bör den lösa problemet på ett utmärkt sätt.

Vad har jag för papp som är brun och glatt på en sida och blank silver på andra på innervägg mot isoleringen?

Hur ska fönstret tätas då?

Mvh.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.