Beställde en altandörr nyligen men den kom med förborrade hål för karmskruv på utsidan av dörren.
EJag tyckte det kändes konstigt så försökte reklamera, fick svar att det var så de producerade deras inåtgående altandörrar.
Alltså inget fel enligt dom..
Jag tycker det känns jätte konstigt att ha en ytterdörr monterad på insidan av en karmen och med blottade karmskruv på yttersidan.

Finns det någon sakkunnig på ytterdörrar här?
Måste finnas någon standard?

Tomture61
Normala jag upplevt är att karmskruvar monteras där dörrbladet täcker skruvarna .
Man vill inte ha synliga skruvar / täckbrickor , som man har på tex fönster som ej är öppningsbara .
Blir ju ett extremt dåligt inbrottsskydd med skruvar utvändigt :D

En grej kan väl vara att man inte har inåtgående dörrar i Sverige, det är väldigt ovanligt.
Men vill du säkra upp, borra extra hål i karmen bakom dörren så du får dubbla karmskruv.
Brand och säkerhetsdörrar har så standard.

• Gilla
Kothnig och 1 till
  • Laddar…
lite underligt, som inbrottsskydd kan du ev sätta en karmskruv i varje hörna som döljs av dörrbladet

Jag försökte hitta något som sa att det är fel, men hittar inget.
Känns som stor risk att det tränger in fukt i karmen genom hålen också.
Skit tråkigt att köpa nya grejer och att man alltid behöver mecka och dona för att bli nöjd.

Var stora stötmärken på ena dörren också, fick som svar att de drog av 500kr och skickar ett reparationskit…
Ingen vidare yrkesstolthet.

K Kothnig skrev:
Beställde en altandörr nyligen men den kom med förborrade hål för karmskruv på utsidan av dörren.
EJag tyckte det kändes konstigt så försökte reklamera, fick svar att det var så de producerade deras inåtgående altandörrar.
Alltså inget fel enligt dom..
Jag tycker det känns jätte konstigt att ha en ytterdörr monterad på insidan av en karmen och med blottade karmskruv på yttersidan.

Finns det någon sakkunnig på ytterdörrar här?
Måste finnas någon standard?
Man får ha karmskruv om man vill, och var man vill.
Jag skulle skicka tillbaka dörren om den inte är felfri.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.