Hej.

jag har just bytt fönster.
de nya fönstren är köpta från ett lokalt snickeri.
Ska det vara sånna här glipor?

• Förtydligande av vad som visas i en suddig inomhusbild med fönster och delvis återspegling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterparti på kvällen med reflektion av en lampa i glaset och mörka fönsterkarmar.
    Skapa konto
Inga fönsterlister?

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Inga fönsterlister?
Jo dom sitter på.

• Wow
Kurtivan
  • Laddar…
Har du frågat tillverkaren?

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Ammmi Ammmi skrev:
Hej.

Det ser inte klokt ut.

Självklart ska det inte finnas några springor i nya monterade fönsterbågar. Mellan karm och vägg blir det ett mellanrum som drevas, men det handlar ju om monteringen inte fönstrets konstruktion.

Var glad för att du valt närproducerat och småskaligt, det gör dig till en god människa och kan ge värdefulla ”likes” på fejan.

S
Visa springorna för snickaren, vore intressant att få höra vad hen säger om det där...du lär ha bra självdragsventilation i alla fall.

Det kan inte vara några tätningslister mellan karm och båge

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Så här ser det ut inifrån.
Kan/ska man sätta lister på bågens yttersidor också?

• Närbild på ett fönsterhörn inomhus utan lister med synlig båge och glipa vid golv.
    Skapa konto
Inte så konstigt att ljuset tittar igenom. De tätningslisterna är ljusgenomsläppliga. Det är alltså troligen helt tätt, men inte ljustätt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Ubbe55 och 8 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inte så konstigt att ljuset tittar igenom. De tätningslisterna är ljusgenomsläppliga. Det är alltså troligen helt tätt, men inte ljustätt.
Det kändes bra att höra! Tack

Ammmi Ammmi skrev:
Hej.

Svar Nej, du saknar tätningslister helt enkelt emellan där fönstret träffar karmen, och tätningen ska vara på karmen. Det jag menar är en gummilist som tätar emellan fönstret och den fasta fönsterkarmen, lätt fixat faktiskt och inte så dyrt och du kan fixa det själv.

• Haha
maria01
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Svar Nej, du saknar tätningslister helt enkelt emellan där fönstret träffar karmen, och tätningen ska vara på karmen. Det jag menar är en gummilist som tätar emellan fönstret och den fasta fönsterkarmen, lätt fixat faktiskt och inte så dyrt och du kan fixa det själv.
Har du sett inlägg # 8?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Har du sett inlägg # 8?
Så jag skulle behöva sätta en till list runt om fönsterbågarna? På ovansidan och på sidorna av bågarna tänker du?

Ammmi Ammmi skrev:
Så jag skulle behöva sätta en till list runt om fönsterbågarna? På ovansidan och på sidorna av bågarna tänker du?
Nej, det @Immobil menar med frågan är om @Fdriver har sett bilden i ditt inlägg #8.

• Gilla
Ammmi
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Så efter att TS berättat att det finns tätningslister och dessutom visat en bild på att det finns tätningslister så är din slutsats att det saknas tätningslister?

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.