T tergo skrev:
helst skall cylinder sticka ut max 2mm utanför cylinderringen om man skall vara petig
Och det är för att försvåra att någon bryter bort cylindern med exempelvis en stor rörtång. Samt att det ser bättre ut. :)

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Förr var det billigast att beställa en ny cylinder med 5-7 nycklar än att lämna in cylindern för "omnyckling" och göra samma antal nya nycklar. Dessutom är det praktiskt att se till att ytterdörrsnyckeln passar till förråd, garage mm (dvs byta cylinder även där). men det beror ju på hur nojjig man är.
Sen finns det runda cylindrar också :) de är ännu lite bökigare att använda tång på.

hellborg hellborg skrev:
Så här ser det ut. Jag kan inte se några stift. Normalt sett ser man väl stift på låscylindern? Men på denna finns inga stift.
Förvirrande.
Den är i alla fall 25 mm djup och 35 mm hög. Se bilderna.
Är det möjligt att hitta någon låscylinder i butik?
Vad ska jag ha i så fall?
Det du har 25mm motsvarar den äldre kortare standarden (utgått) den nya är 31mm (6mm längre).
När du byter till en ny standard oval låscylinder så bör du även byta till en högre cylinderringen.
En cylinderring ska vara max 2mm lägre än låscylindern men helst i samma höjd och cylinderringen ska inte vara högre om det inte är en cylinderring avsedd för flera olika höjder.
Ytbehandlingen är brunoxid.

Ett annat alternativ är att byta ut allt mot en komplett låssats ASSA Entré K1 men det kräver att man är lite händig och har lite verktyg för montaget eller anlitar en låssmed för montaget.

Redigerat:
Lägg till lite extra och sätt ett nytt låshus och en rund låscylinder som monteras med fyra härdade skruv.

Jag glömde skriva att byter man cylinderring så bör man även köpa nya skruvar till den då en högre cylinderring kräver längre skruvar.
hellborg hellborg skrev:
Ja, det är ett Boda-lås och på sidan står BT följt av fyra siffror. Antar att siffrorna är känsliga uppgifter? Avslöjar därför inte siffrorna här. Är det serienummer eller?
Det är koden man gör nycklar efter.

Redigerat:
1 123abc skrev:
Det du har 25mm motsvarar den äldre kortare standarden (utgått) den nya är 31mm (6mm längre).
När du byter till en ny standard oval låscylinder så bör du även byta till en högre cylinderringen.
En cylinderring ska vara max 2mm lägre än låscylindern men helst i samma höjd och cylinderringen ska inte vara högre om det inte är en cylinderring avsedd för flera olika höjder.

Ett annat alternativ är att byta ut allt mot en komplett låssats ASSA Entré K1 men det kräver att man är lite händig och har lite verktyg för montaget eller anlitar en låssmed för montaget.
1 123abc skrev:

1 123abc skrev:
Jag glömde skriva att byter man cylinderring så bör man även köpa nya skruvar till den då en högre cylinderring kräver längre skruvar.

Det är koden man gör nycklar efter.
Jag var iväg och köpte ny låscylinder och en cylinderring och precis så behövdes en lite djupare cylinderring men det fanns så jag köpte en djupare än den gamla. Dock missade jag längre skruvar. Ska se om det behövs.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
hellborg hellborg skrev:
Jag var iväg och köpte ny låscylinder och en cylinderring och precis så behövdes en lite djupare cylinderring men det fanns så jag köpte en djupare än den gamla. Dock missade jag längre skruvar. Ska se om det behövs.
Det blev väl så där. Se bild. Cylinder sticker ut 2 mm så det är väl gränsfall ur säkerhetssynpunkt. Jag ser 3 alternativ:

1. Köp cylinderhöjare som höjer ringen med 2 mm (om det ej finns 2 mm höjare så får jag köpa en lägre ring så total höjd blir 18 mm (ringen på bild är 16 mm).

2. Behåll och acceptera att den sticker ut 2 mm.

3. Behåll gamla låscylindern och gamla cylinderringen och tillverka nya nycklar istället.

Förslag?

• Rund, metallisk dörrstopp på trätexturerad yta, skugga, selektivt fokus, närbild, tryckmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hellborg hellborg skrev:
Det blev väl så där. Se bild. Cylinder sticker ut 2 mm så det är väl gränsfall ur säkerhetssynpunkt. Jag ser 3 alternativ:

1. Köp cylinderhöjare som höjer ringen med 2 mm (om det ej finns 2 mm höjare så får jag köpa en lägre ring så total höjd blir 18 mm (ringen på bild är 16 mm).

2. Behåll och acceptera att den sticker ut 2 mm.

3. Behåll gamla låscylindern och gamla cylinderringen och tillverka nya nycklar istället.

Förslag?
Äh det finns ju 18 mm cylinderringar. Köper en sådan.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Det klassiska höjderna av cylinderringar är 6, 8, 11, 13, 16, 18, 21mm
Därutöver finns det cylinderringarna som tar flera höjder.
Om du ändå ska byta cylinderringen så köp en i brunoxid så stämmer det bättre med det befintliga.
2mm är för att det inte ska vara så lätt att få tag i låscylindern och knäcka loss den.

• Gilla
hellborg
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det klassiska höjderna av cylinderringar är 6, 8, 11, 13, 16, 18, 21mm
Därutöver finns det cylinderringarna som tar flera höjder.
Om du ändå ska byta cylinderringen så köp en i brunoxid så stämmer det bättre med det befintliga.
2mm är för att det inte ska vara så lätt att få tag i låscylindern och knäcka loss den.

Ja precis.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.