5 147 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Måla kitt två gånger?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Linoljekitt ska ju inte stelna på månader. På vintern torkar ju linoljefärgen långsamt. Jag fick nog vänta åtminstone två veckor på att grundfärgen skulle torka. Den var förstås utspädd med rå linolja enligt färgtillverkaren, så det är inte så konstigt att det tar tid.
Om inte linoljefärg är torr innom 2 dygn skulle jag säga att man målat för tjockt eller vid för hög luftfuktighet.imported_Benno skrev:
När jag kittade om mina fönster under sommaren målade jag med grundolja först. I somras (juni-Aug) torkade den på max ett halvt dygn utomhus.
I slutet på september tog det två dygn.
I oktober tog jag in resterande fönster i uppvärmt utrymme (~17 grader) och satte en vanlig fläkt att blåsa över målning/kittning och det torkade på tre-fyra timmar.
Så, luftflöde hjälper dramatiskt.
I slutet på september tog det två dygn.
I oktober tog jag in resterande fönster i uppvärmt utrymme (~17 grader) och satte en vanlig fläkt att blåsa över målning/kittning och det torkade på tre-fyra timmar.
Så, luftflöde hjälper dramatiskt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Kan vara träet som suger mycket. Hade du någon grundmålning eller tidigare färg på bågarna?
Jag hade testat att lägga ett extra lager där och sedan gjort en slutstrykning som täcker allt.
Linoljan torkar inte i vanlig mening utan oxiderar, så det förbrukas syre. Hur är luftväxlingen där du torkar? Är det lite svalt och instängt så är det inte konstigt att vänta en vecka innan nästa målning.
Jag hade testat att lägga ett extra lager där och sedan gjort en slutstrykning som täcker allt.
Linoljan torkar inte i vanlig mening utan oxiderar, så det förbrukas syre. Hur är luftväxlingen där du torkar? Är det lite svalt och instängt så är det inte konstigt att vänta en vecka innan nästa målning.
Målar i pannrummet, ca 20 grader. Oljepannan går på ganska ofta så luftombyte måste det ju vara tänker jag. Ställde faktiskt dit en fläkt som blåser när jag grundade bågarna med utspädd färg, visst gör det skillnad!
Men färgen på kittet torkar likt förbannat inte
Men färgen på kittet torkar likt förbannat inte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden