Tänkte fräscha upp och montera in en fin dörr från 60-talet, men vad är det för lås? Kolla logotypen på en av bilderna, en cirkel med två pilar åt vardera hållet.

Hur stor är chansen att kunna byta låskolv? Nycklar saknas nämligen.

• Gamla, slitna dörrhandtag i trä med synlig skruvhål och metallmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Antik stil dörrhandtag och låsstift på en träyta.
    Skapa konto
  • Antik stil, mörkt trä, metallhandtag, dörr, ornamenterad, välvd, två knoppar, strukturerad, hårdvara, inredning, detaljerad design.
    Skapa konto
Logotypen (fabrikatet) är Boda .
Det är standard oval låscylinder i ytbehandling brunoxid på bild, jag kan däremot inte avgöra om du har en äldre kortare (5-stift) låscylinder eller modern standard.

1 123abc skrev:
Det är standard oval låscylinder i ytbehandling brunoxid på bild, jag kan däremot inte avgöra om du har en äldre kortare (5-stift) låscylinder eller modern standard.
Aha, men det var ett mycket bra svar, 5-stift eller ej lär väl visa sig. Stort tack!

1 123abc skrev:
Så här ser det ut. Jag kan inte se några stift. Normalt sett ser man väl stift på låscylindern? Men på denna finns inga stift.
Förvirrande.
Den är i alla fall 25 mm djup och 35 mm hög. Se bilderna.
Är det möjligt att hitta någon låscylinder i butik?
Vad ska jag ha i så fall?

• Hand håller en svart gummikåpa från ett fordonnyckel med två hål som liknar ögon.
    Skapa konto
  • Hand håller måttband och metallföremål mot rutmönstrat tyg.
    Skapa konto
  • Hand håller måttband vid litet, svart, rektangulärt föremål på rutig bakgrund. Mätning visas: ungefär två centimeter.
    Skapa konto
  • Delar av en lucka eller möbel, skruvar och monteringsbeslag upplagda på träplanka, inomhusmiljö.
    Skapa konto
  • Gammaldags dörrhandtag och lås på träddörr, intrikat mönstrade metalliska detaljer, delvis reflekterande yta.
    Skapa konto
hellborg hellborg skrev:
Jag kan inte se några stift. Normalt sett ser man väl stift på låscylindern? Men på denna finns inga stift.
Stiften sitter inne i cylindern. Den där ser ut som en helt vanlig cylinder. Gissar på fabrikatet Assa. Ersättningscylinder finns "överallt". Byggvaruhus, låssmed eller antagligen även på ställen som Biltema.

Står det ett nummer på sidan av cylindern? Det går isf att tillverka en nyckel, ta med cylindern till en låssmed och undersök detta.

Alfredo Alfredo skrev:
Stiften sitter inne i cylindern. Den där ser ut som en helt vanlig cylinder. Gissar på fabrikatet Assa. Ersättningscylinder finns "överallt". Byggvaruhus, låssmed eller antagligen även på ställen som Biltema.
Ok. Det är ett Boda-lås.

Fotografen Fotografen skrev:
Står det ett nummer på sidan av cylindern? Det går isf att tillverka en nyckel, ta med cylindern till en låssmed och undersök detta.
Ja, det är ett Boda-lås och på sidan står BT följt av fyra siffror. Antar att siffrorna är känsliga uppgifter? Avslöjar därför inte siffrorna här. Är det serienummer eller?

Troligen nyckelnummer som beskriver nyckeln. Ta med till låssmeden, jag har fått nycklar tillverkade på detta sätt.

Troligen nyckelnummer som beskriver nyckeln. Ta med till låssmeden, jag har fått nycklar tillverkade på detta sätt.
Ja, det låter som en bra plan.

Ta med till låssmeden, jag har fått nycklar tillverkade på detta sätt.
Eller så köper du bara en ny cylinder. Gissar att det blir billigare och även bättre med en ny cylinder utan gamla nycklar på vift.

Exempel:

ASSA ABLOY låscylinder och nycklar till salu online för 289 kronor.
Skapa konto

https://www.bauhaus.se/lascylinder-assa-abloy-basic-1301-3-nycklar-nickel-ej-kopier

Det kan också vara en bra plan. Cylindrar jag återanvänt på olika sätt har jag bytt ort på, just med tanke på eventuella nycklar ute på havet.

(Huset jag bor i nu hade fö cylindrar i ytterdörr, två garageportar och bakdörr, alla olika. Det enda i nyckelväg som medföljde var två misterminitkopior på ytterdörrlåset...det blev nya cylidrar rakt över.)

Alfredo Alfredo skrev:
Eller så köper du bara en ny cylinder. Gissar att det blir billigare och även bättre med en ny cylinder utan gamla nycklar på vift.

Exempel:

[bild]

[länk]
Passar pinnen på andra sidan låscylindern då?
Det sitter ju en pinne från innervredet till låscylindern.

hellborg hellborg skrev:
Passar pinnen på andra sidan låscylindern då? Det sitter ju en pinne från innervredet till låscylindern.
Jag skulle tro det. Jag uppfattar det som att dessa prylar brukar vara rätt "standardiserade" men jag är ingen låsexpert så det finns säkert andra som vet bättre.

hellborg hellborg skrev:
Passar pinnen på andra sidan låscylindern då?
Det sitter ju en pinne från innervredet till låscylindern.
att du byter cylinder påverkar inte grejorna på insidan . (ny cylinder är 32 mm lång 7 stift)
helst skall cylinder sticka ut max 2mm utanför cylinderringen om man skall vara petig

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.