Tänkte fräscha upp och montera in en fin dörr från 60-talet, men vad är det för lås? Kolla logotypen på en av bilderna, en cirkel med två pilar åt vardera hållet.
Hur stor är chansen att kunna byta låskolv? Nycklar saknas nämligen.
Hur stor är chansen att kunna byta låskolv? Nycklar saknas nämligen.
Så här ser det ut. Jag kan inte se några stift. Normalt sett ser man väl stift på låscylindern? Men på denna finns inga stift.1 123abc skrev:
Förvirrande.
Den är i alla fall 25 mm djup och 35 mm hög. Se bilderna.
Är det möjligt att hitta någon låscylinder i butik?
Vad ska jag ha i så fall?
Stiften sitter inne i cylindern. Den där ser ut som en helt vanlig cylinder. Gissar på fabrikatet Assa. Ersättningscylinder finns "överallt". Byggvaruhus, låssmed eller antagligen även på ställen som Biltema.hellborg skrev:
Står det ett nummer på sidan av cylindern? Det går isf att tillverka en nyckel, ta med cylindern till en låssmed och undersök detta.
Ja, det är ett Boda-lås och på sidan står BT följt av fyra siffror. Antar att siffrorna är känsliga uppgifter? Avslöjar därför inte siffrorna här. Är det serienummer eller?Fotografen skrev:
Troligen nyckelnummer som beskriver nyckeln. Ta med till låssmeden, jag har fått nycklar tillverkade på detta sätt.
Eller så köper du bara en ny cylinder. Gissar att det blir billigare och även bättre med en ny cylinder utan gamla nycklar på vift.Fotografen skrev:
Exempel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.bauhaus.se/lascylinder-assa-abloy-basic-1301-3-nycklar-nickel-ej-kopier
Det kan också vara en bra plan. Cylindrar jag återanvänt på olika sätt har jag bytt ort på, just med tanke på eventuella nycklar ute på havet.
(Huset jag bor i nu hade fö cylindrar i ytterdörr, två garageportar och bakdörr, alla olika. Det enda i nyckelväg som medföljde var två misterminitkopior på ytterdörrlåset...det blev nya cylidrar rakt över.)
(Huset jag bor i nu hade fö cylindrar i ytterdörr, två garageportar och bakdörr, alla olika. Det enda i nyckelväg som medföljde var två misterminitkopior på ytterdörrlåset...det blev nya cylidrar rakt över.)
att du byter cylinder påverkar inte grejorna på insidan . (ny cylinder är 32 mm lång 7 stift)hellborg skrev:
helst skall cylinder sticka ut max 2mm utanför cylinderringen om man skall vara petig