N
Niq: Du kan skära med en brytbladskniv just där glaset är limmat i listen. Underlättat om man sprutar på diskmedel medans man skär. Skär inte djupt utan många gånger istället och skär lugnt. Det är dock ganska stor risk att det spricker. Andra sättet är att såga i klyv aluminiumlisten med sticksåg och sedan skära bort den från glaset. Mindre risk att det spricker när du skär men
2 svar · 2,3k läst
·
1
123abc: Instansningen i dörrdelen går in i ett hål i karmdelen, det innebär att fästskruvarna måste lossas så pass mycket att läppen från karmdelen går fritt. [bild] [bild]
4 svar · 1,7k läst
·
V
Vante: Brukar köpa filter till vädringslucka som jag klipper remsor av och petar in i spaltventilen.
1 svar · 1,8k läst
Bo arnold
Bo arnold: Så gamla dörrar är inte gabon troligen plywood fanns på 30talet
2 svar · 1,7k läst
A
ANNA6869: Tack, jag återkommer om det behövs, vi började på ett annat ställe på huset nu😅
4 svar · 989 läst
·
M
magnu: Var hittar man dammtätningslister som man häftar fast? Google svarar bara med självhäftande lister. De gamla listerna satt i näsran 40 år. Nu hae jag målat om fönstren.
0 svar · 449 läst
1
123abc: [citat] Då får du leta på loppmarknader då de handtagen inte tillverkas på många decennier, jag vet inte exakt när den nya standarden infördes (kanske borde kolla upp det) men hus tillverkade de senaste 50-åren har den nya fastsättningen med 2st skruvar. Om det passar med den nya fastsättningen beror på dörren och spanjolettens konstruktion, finns det trä nog innan spanjoletten för
6 svar · 2,0k läst
·
Davidbagare
Davidbagare: [citat] Jo, kanske. Men det har bildats då mycket rostbeläggning innanför sprickan under alla år, så svårt att få ihop sprickan igen. Tänkte att det är lättare att byta ut om det går. Men verkar svårt att hitta utbyteshandtag med samma infästning..
3 svar · 1,2k läst
·
fredrikzilla
fredrikzilla: [citat] Hah, jag har nog sett något liknande för flera år sen, men då jag sällan behöver den typen av precision så har jag inte tänkt mycket mer på det. Det sällan använda borrstativet jag har är ett sånt man klämmer dit borrmaskinen på samma sätt som den du länkade, men har en bottenplatta som man lägger det man ska borra på.
3 svar · 1,7k läst
J
jonaserik: Snyggast mot utsida, men svårare att putsa, i övrigt har det nog ingen betydelse.
2 svar · 661 läst
N
nova383: [citat] Gött. Då blir det inköp idag, tackar : )
2 svar · 1,1k läst
N
NightRider: För några år sedan såg jag fönsterbrädor av laminat - typ spånskiva med plastlaminat i olika mönster på - i var och varenda byggvaruhandel kändes det som. Nu när det är dags att införskaffa fönsterbrädor finns det bara vita eller massiv furu att välja på... Börjar undra om de var tillverakde i Ryssland eller Ukraina eller nåt sånt... Finns det
0 svar · 898 läst
K
kronholmen: Ska montera nytt fönster och altandörr , , karm mot karm , fönster ca 1400 högt . Drar man ihop karmarna med träskruv via karm skruv hålen ? Vad tätar man mellan karmarna ? Finns det någon plåt skena att montera mellan fönsterna på ute sidan ? Tacksam för snabb hjälp med dessa frågor , gärna även lite bilder hur ni gör..
0 svar · 1,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: Hyr in en fladdermusfamilj, många sköna skrovmål.
2 svar · 2,8k läst
·
Keiller
Keiller: [citat] Takhöjden var tydligen ca 2,70 från början men nu är det ca 2,65 och bröstningshöjd är ca 75 (är inte hemma och kan mäta exakt) fönsterbrädan är i höjd med köksbordet. Köksfönstret och ett fönster i vardagsrummet har tre luft vilket ger bra ljusinsläpp. [bild]
24 svar · 5,2k läst
·
S
Söne: Du kan behöva dra bort gummilisten för att skapa spelrum när man trycker listen mot glaset. Det är så på elitfönster som har likadan konstruktion.
7 svar · 1,9k läst
·
A
Anders A66: Hej! Jag har fönstet som öppnas inåt. På nedankanten av ytterkarmen sitter en dropplist av metall som ska leda ut vattnet. I ändarna av listen sitter några plast- eller gummidetaljer, se bilder. Hur monterar jag ner listen? Fönterna är import och ej svenska. Tacksam för hjälp. Mvh Anders
0 svar · 962 läst
·
Matti_75
Matti_75: Jag har använt Yale i många år och är nöjd, det går att koppla upp och styra via telefonen om man så önskar. Man får ofta det man betalar för.
3 svar · 1,5k läst
·
Q
Qill: [citat] Wow, det blev supersnyggt!
6 svar · 1,1k läst
·
J
john_l: [citat] Tack, ska kolla upp det. Det sitter ju ett 562-57 i en dörr där det redan bytts men jag ska mäta och kolla.
4 svar · 1,7k läst
1
123abc: Utan en skruv i karmhylsan så förstår jag att du skruvar hylsan i botten mot karmen, inget kommer hända åt det hållet utan en skruv i karmhylsan oavsett hur mycket du skruvar karmhylsan. Frågan är varför det inte finns någon skruv där? kanske finns det inget att dra i bakom? https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/dorrtillbehor/karmhylsskruv-75-x-60-mm-8-st-2000047548
2 svar · 936 läst
·
Demmpa
Demmpa: Tillverkare och modell? Bilder?
1 svar · 715 läst
J
joasag: [citat] Tack så mycket för hjälpen!
2 svar · 738 läst
·
1
123abc: Ett annat alternativ är att gå in till låssmeden och köpa en skruv, hittar dom inte på internet. Det är även möjligt att byta till annan skruv och i värsta fall byter man även fyrkantspinnen (vilket jag ibland gör då jag inte kan ha med allt i bilen).
8 svar · 2,7k läst
·
1
123abc: Kontrollera att skruvarna som håller i handtaget är åtdragna.
4 svar · 622 läst
Martin Johansson2
Martin Johansson2: [citat] 🙌🙂
19 svar · 4,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Jag har riktat flera innedörrsgångjärn som TS har med den typ av gångjärnsriktare som jag länkade till utan minsta lilla problem. Man knäcker den övre & nedre delen på gångjärnet (alltså den delen som sitter på karmen), mellandelen (som sitter på dörrbladet) låter man vara (man kan inte ens få dit riktaren på mellersta delen utan att plocka isär gångjärnet).
6 svar · 2,4k läst
·
TRJBerg
TRJBerg: Sökte på kammarlås. Fick upp några butiker som säljer sådana. Tyvärr skriver de inte vilket mått det är på roddarpinnen och de verkar inte sälja handtag separat. Men ska fråga dem även om jag inte tror de kan hjälpa mig.
10 svar · 3,9k läst
·
M
-MH-: [bild] [bild] [bild] Tog 22x120 panel och sågade till i min nya bordssåg. Borrade in med 10 mm borr ungefär halvvägs in i sidan, och sen 5x100mm skruv. Borde jag även limmat? 🤔
5 svar · 2,1k läst
·
L
Leah87: [citat] Slipmaskin
22 svar · 5,5k läst
·
L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.