37 432 läst ·
23 svar
37k läst
23 svar
Hur långt in i fasad ska fönster sitta?
Jag håller med om att fönstret ska monteras i höjd med ytterpanel så att ingen smyg behövs öht på utsidan, om man bara ser till det estetiskt. Men, att montera nya fönster så är nog inte så genomtänkt, varför lägga dyra pengar på 2/3-glaskasetter och sen montera i den kalla delen av väggen? Blir liksom att skicka pengarna i sjön. imo.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Visst har du rätt!
Och varför ha fönster över huvud taget, egentligen. Pengarna i sjön ju
Och så illa är det nog inte att ha fönstren monterade i liv med fasaden.
Har du räknat på det?
Men visst. Så här blir det med bra fönster monterade som de skall:
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/247340-energisnala-argonfyllda-fonster.html
Och varför ha fönster över huvud taget, egentligen. Pengarna i sjön ju
Och så illa är det nog inte att ha fönstren monterade i liv med fasaden.
Har du räknat på det?
Men visst. Så här blir det med bra fönster monterade som de skall:
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/247340-energisnala-argonfyllda-fonster.html
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
På mitt hus satte jag fönstren i liv med vindskydd, sen har jag 28 mm gles och och 22 mm panel. Smygen blev alltså ca 50 mm.
Tycker det blev snyggt.
Tycker det blev snyggt.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det tror du rätt i😄
Intressant tråd. Rent tekniskt sett verkar det vara bäst att sätta fönstret så utsida karm livar med utvändigt vindskydd. I mitt fall ska jag byta fönster på en 70-talskåk med tegelfasad. De gamla karmarna sitter ca 20mm ut i stenen. Dvs nästan halva karmen sitter utanför asfaboarden(vindskyddet). Hur bör jag sätta de nya karmarna? Det blir kininet snyggt om de ska sitta längre in än de gamla. Av estetiska skäl skulle jag vilja flytta ut dem ännu längre ut.
Vi satte fönstren i liv med fasaden för estetiken. Träfönster 2+1 2-luft, 30-talhus, träfasad, 5 cm västkustskiva. Byggarna, varav minst en var byggnadsingenjör, rekommenderade inte att sätta fönstren så långt ut. Min kompis som är arkitekt satte, med i princip samma konfiguration som oss, sina fönster ca 5 cm in. Den estetiska skillnaden är i princip minimal. Min kompis får troligtvis bättre funktion och skydd för fönstren. Alla är nöjda!
Klicka här för att svara